Jupiter in oppositie op 7 april 2017

Vandaag, vrijdag 7 april, staat Jupiter in oppositie met de zon. Dit betekent dat Jupiter nagenoeg recht tegenover de zon komt te staan (relatief t.o.v. de aarde) en zo helderder is dan anders. De grootste planeet in het zonnestelsel komt op kort na zonsondergang en gaat weer onder kort voor zonsondergang. Je hebt dus de hele nacht tijd om te kijken! Jupiter bevindt zich op dat moment in het sterrenbeeld Maagd.

Jupiter in oppositie

Hypatia de allereerste vrouwelijke astronoom

Hypatia wordt algemeen beschouwd als de eerste vrouwelijke wiskundige en astronoom. Ze leefde eind 4de eeuw, begin 5de eeuw in de bloeiende Egyptische stad, Alexandrië. Eén van de belangrijkste kennis- en handelscentra in het Byzantijns-Romeinse rijk. De stad was beroemd om haar gigantische bibliotheek en trok de meest briljante mensen aan. Alexandrië werd gesticht door Alexander de Grote en een groot deel van de Griekse intellectuelen gemeenschap uit de hogere sociale klassen zijn zich er gaan vestigen. Zo ook Hypatia’s vader die er doceerde aan de universiteit, het Mouseion (tempel der muzen, de 9 godinnen die de 9 wetenschappen en kunsten personifieerde, red.). Hij leerde zijn dochter alles over wiskunde, sterrenkunde, filosofie, mechanica en techniek, en gaf haar toegang tot de grote bibliotheek.

Recente Nieuwsberichten