Een nieuw tijdperk voor astronomie: ontdekking van 2 botsende neutronensterren

Voor de eerste keer in de geschiedenis hebben wetenschappers gravitatiegolven en licht waargenomen van dezelfde cosmische gebeurtenis. Het gaat om de spectaculaire samensmelting van 2 superdichte hemellichamen bekend als neutronensterren.
Deze eerste gecombineerde waarneming is het begin van een nieuw tijdperk in de astrofysica. De waarnemingen zijn meteen ook een waterdichte bevestiging voor de theorie dat botsende neutronensterren verantwoordelijk zijn voor het gros van het universum zijn zware elementen zoals goud, platinum en zilver.

Tabby's ster: collega's uit Ieper helpen de NASA "alien-theorie" te weerleggen

Tabby's ster is een van de meest mysterieuze objecten in het heelal die we kennen. De ster kent ongewone verminderingen in helderheid, en dat heeft geleid tot heel wat speculatie over wat de oorzaak daarvan wel zou kunnen zijn. Zo is er geopperd dat buitenaardse wezens misschien wel mega-structuren rond de ster gebouwd hebben om haar energie op te vangen. Die theorie heeft nu een lelijke knauw gekregen, dankzij de samenwerking van de NASA met de West-Vlaamse volkssterrenwacht AstroLAB IRIS uit Ieper. Een onregelmatige ring van stof rond de ster lijkt nu een veel betere verklaring.