De lente is in het land!

Vandaag op zondag 20 maart ging de aarde op haar jaarlijkse baan rond de zon door het voor ons belangrijke punt in de ruimte, het lentepunt of lente-equinox.Om half 6 ’s ochtends onze tijd begon zo voor ons dan de astronomische lente. Seizoenen ontstaan doordat onze aarde een hoek van ongeveer 23,5° maakt met haar baanvlak rond de zon (ecliptica). Door deze hoek lijkt het alsof de zon een half jaar onder de evenaar zit en een half jaar boven de evenaar. De punten waar de zon van noord naar zuid gaat en omgekeerd noemt men equinoxen.

Hypatia de allereerste vrouwelijke astronoom

Hypatia wordt algemeen beschouwd als de eerste vrouwelijke wiskundige en astronoom. Ze leefde eind 4de eeuw, begin 5de eeuw in de bloeiende Egyptische stad, Alexandrië. Eén van de belangrijkste kennis- en handelscentra in het Byzantijns-Romeinse rijk. De stad was beroemd om haar gigantische bibliotheek en trok de meest briljante mensen aan. Alexandrië werd gesticht door Alexander de Grote en een groot deel van de Griekse intellectuelen gemeenschap uit de hogere sociale klassen zijn zich er gaan vestigen. Zo ook Hypatia’s vader die er doceerde aan de universiteit, het Mouseion (tempel der muzen, de 9 godinnen die de 9 wetenschappen en kunsten personifieerde, red.). Hij leerde zijn dochter alles over wiskunde, sterrenkunde, filosofie, mechanica en techniek, en gaf haar toegang tot de grote bibliotheek.