Tijdreis door het heelal

1. Onze reis begint op Aarde, en zal ons leiden naar de uiterste grenzen van het waarneembare. We zullen reizen tegen de lichtsnelheid, zijnde 300000 km per seconde. De afstanden die we afleggen worden uitgedrukt in lichtjaar, waarbij 1 lj = 9476 miljard kilometer.

2. De zon is de dichtstbijzijnde ster. Echt dichtbij kunnen we haar niet naderen, want de oppervlaktetemperatuur bedraagt 6000K. Als we tegen de lichtsnelheid reizen, bereiken we ze reeds na 8 minuten.

3. Na 1 dag gereisd te hebben tegen de lichtsnelheid, 1 lichtdag ver dus, zijn we alle planeten gepasseerd en verlaten we ons zonnestelsel.

4. Op een afstand van 4.2 lichtjaar van onze Aarde vinden we de eerstvolgende ster na onze zon terug : Proxima Centauri. Deze ster vormt samen met Alpha Centauri A en B een driedubbelstersysteem.

5. Op een afstand van 414 lichtjaar komen we een mooie open sterrenhoop tegen, de Pleiaden. Het zijn jonge sterren die nog omgeven zijn door gasresten.

6. Na 14000 lichtjaar afgelegd te hebben, komen we de bolvormige sterrenhoop 47 Tucanae tegen. Bolvormige sterrenhopen bevinden zich buiten het vlak van onze Melkweg en bestaan uit oude sterren.

7. Na 100000 jaar hebben we onze Melkweg helemaal doorkruist van het ene uiterste naar het andere. Voor ons strekt zich nu een enorme leegte uit.

8. Op 2.2 miljoen lichtjaar van ons vertrekpunt doemt het eerstvolgende grote melkwegstelsel na onze melkweg op. We hebben M31, het Andromedastelsel, bereikt.

9. Als we van op een afstand van 4 miljoen lichtjaar een blik achter ons werpen, dan zien we de lokale groep. Dit is de verzameling van sterrenstelsels, cluster genoemd, waartoe onze Melkweg behoort.

10. Ook clusters groeperen zich. We spreken dan van superclusters. De supercluster waartoe de lokale groep behoort, noemt men de lokale supercluster. We verlaten deze supercluster na 52 miljoen jaar.

11. Op 2 miljard lichtjaar van de Aarde bevinden zich de eerste quasars. Dit zijn gedegenereerde sterrenstelsels die enorm veel radiostraling uitzenden. Het zijn de eerste sterrenstelsels die ooit na de oerknal zijn ontstaan.

12. 13,8 miljard lichtjaar: We bereiken de grens van het waarneembare. Omdat het heelal een eindige tijd geleden ontstaan is, namelijk 13,8 miljard jaar geleden, kunnen we op Aarde enkel objecten waarnemen die hoogstens 13,8 miljard lichtjaar ver weg staan.

Bestanden:
BijlageGrootte