Frank De Winne

Frank De Winne werd geboren op 25 april 1961 in Ledeberg (Gent). Hij is getrouwd en vader van drie kinderen. Hij studeerde in 1979 af aan de Koninklijke Kadettenschool in Lier, en behaalde een diploma telecommunicatie en burgerlijk ingenieur aan de Koninklijke Militaire School in Brussel. Daarbij kreeg hij de AIA prijs voor de beste thesis. Daarna begon hij met een training voor piloot aan de Elementaire Vliegschool in Brustem. Na een operationele carriere op Mirage 5 behaalde hij het brevet van testpiloot aan de Empire Test Pilot School in Boscombe Down (Verenigd Koninkrijk).

Bekroning uitzonderlijke prestatie

Als piloot was hij ondermeer enkele jaren verantwoordelijk voor de testvluchten van het Belgische leger. Zijn uitmuntende beheersing van gevechtsvliegtuigen kwam goed van pas toen hij op 12 februari 1997 motorproblemen kreeg in een F-16. De boordcomputer viel daarbij uit en de opties werden beperkt tot neerstorten in het IJsselmeer of een zeer gewaagde noodlanding in een dichtbevolkt gebied nabij het Nederlandse Leeuwarden. De Winne wist zijn machine echter veilig neer te zetten. Voor deze prestatie werd De Winne als eerste niet-Amerikaan beloond met de Joe Bill Dryden Semper Viper Award. In augustus 1998 werd De Winne commandant van het 349ste Smaldeel, gestationeerd op Kleine Brogel. Tijdens de NAVO-operatie Allied Force in de Balkan (1999) was hij commandant van de Deployable Air Task Force, een Belgisch- Nederlandse operatie die meer dan 2000 vluchten uitvoerde. In het kader van die opdracht ontving De Winne van koninging Beatrix de onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau. Alles bij elkaar heeft Frank De Winne een ervaring van meer dan 2300 vluchturen in een groot aantal vliegtuigen.

Opleiding tot astronaut

In oktober 1998 werd De Winne geselecteerd als astronaut bij de ESA. Hij begon met zijn training als astronaut in augustus 2001 in het Joeri Gagarin trainingscentrum voor Kosmonauten in Sterrenstad nabij Moskou. Van 30 oktober tot 10 november 2002 nam De Winne deel aan de Odissea missie, een ondersteunende vlucht voor het Internationale Ruimtestation, het ISS. Tijdens die missie reisde hij met een Russiche Soyuz mee naar het ISS.

Nieuwe missie

In 2009 volgt er een primeur voor ons land: in de maanden oktober en november 2009 zal Frank De Winne als eerste Europeaan het gezag van het ISS onder zich krijgen. Tot nu toe was dit altijd al een Rus of een Amerikaan geweest. Hij vertrekt samen met de Russische kosmonaut Roman Romanenko en de Canadese astronaut Robert Thirsk. Dan zal het overigens ook de eerste keer zijn dat de de permanente crew aan boord van het ISS uit 6 personen bestaat. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft inmiddels de naam bekend gemaakt van de lange ruimtemissie van Frank De Winne in mei 2009: OasISS. Jan Puylaert uit Gent is de bedenker. Hijzelf geeft vier redenen voor de naam:

Een referentie naar verkenningsreizen in de woestijn door Europese ontdekkingsreizigers.Een verwijzing naar het ISS zelf.Water, wat in een oase voorkomt en dat zeker aan boord van ISS ook belangrijk is.Een oase vinden is een uitdaging, net als de ruimte verkennen.

De OasISS missie start voor onze landgenoot Frank in mei 2009, met een vlucht aan boord van Soyuz TM-15 naar het ISS, hij zal verschillende proeven doen in het Europese Columbus laboratorium en ook werken met de robotarm Canadarm aan boord van het station om het nieuwe Japanse laboratorium te installeren. Vanaf oktober zal Frank voor de laatste 2 maanden van zijn reis zelfs commandant zijn van het ISS, de eerste maal dat een ESA astronaut deze eer te beurt valt. De naam van de missie past ook wonderwel in het werk dat Frank De Winne doet als goodwill ambassadeur van Unicef; drinkbaar water is een prioriteit voor ontwikkelingslanden.

Is er iets onduidelijk? Heb je een fout gevonden? Mail ons!