Experimenten

Interne proeven over het menselijk lichaam

Frank en collega's zullen een groot deel van hun tijd wijden aan fysiologische proeven. Zo zullen ze voor het eerst Neurospat gebruiken, een module aan boord van het Europese laboratorium Columbus. Er is een Belgisch experiment Neurocog-2 om de effecten in het brein na te gaan bij cognitieve processen in de ruimte zoals oriëntatie en het waarnemen in 3 dimensies. De Prespat en 3-D Space zijn ook proeven die de werking van ons brein in de ruimte willen nagaan.

Nog meer proeven in verband met het menselijk lichaam in de ruimte:

• Solo: zoutretentie
  • Card: effecten op de bloedsomloop en -druk
  • Immuno: hormoonproductie en immuniteit
  • Muscle: spieren, vooral in de lage rug

De Portable Pulmanory Function System is een autonoom toestel om proeven te doen in verband met metabolisme, bloedsomloop en ademhaling, volgende experimenten worden er mee uitgevoerd:

• Thermolab: warmtebalans van het lichaam
  • EDOS: ostheoporose of botontkalking
  • EKE: longcapaciteit
  • Otolith: evenichtsorganenhuidproeven bij veroudering

Bovendien is het Europees vliegwiel aan boord, een fitness toestel - het lijkt op een roeitoestel - dat de astronauten moet helpen het verlies aan spierweefsel tegen te gaan in de micrograviteit. Ze moeten tot twee uur per dag trainen.

Andere interne proeven

Verder zijn er nog proeven over gedrag van vloeistoffen en schuim in de ruimte, het Material Science Laboratory dat door de shuttle naar het ISS gebracht is voor onderzoek naar materialen, en proeven om straling te meten in de ruimte. Verder zijn er technologie demonstraties van het Automated Identification System voor schepen, GTS-2 (Global Time System) voor het doorsturen van een tijdsignaal en WEAR een soort display dat de astronauten dragen om informatie te projecteren voor hun ogen terwijl ze aan het werk zijn.

Externe proeven

De Solar Facility is al sinds vorig jaar in dienst op het buitenplatform van het Columbus laboratorium en zal verder gebruikt worden. De experimenten zullen 2 jaar duren en hebben belang voor de studie van de zon en haar effect op ons klimaat. Er is onder andere een spectrometer aan boord (SOLACES) en een toestel om de intensiteit van de zonnestraling in het gebied van 180 tot 3000 nm te meten (SOLSPEC).

De European Technical Exposure Facility (EuTEF) is een ander onderdeel van het extern gedeelte van Columbus, hier kan men een heel aantal experimenten onderbrengen die aan de ruimte moeten blootgesteld worden. Interessant hierbij is DEBIE-2, een onderzoek naar micrometeorieten en ruimteafval, waarbij deeltjes kleiner dan een millimeter opgespoord worden met 3 sensoren. De database die ontstaat door de verschillende DEBIE proeven heeft zijn belang als men denkt aan de recente botsing tussen satellieten of de dreiging van schade aan het ruimtestation door meteorieten en ruimteafval.

Expose-R is een extern platform dat door Progress vlucht 31P naar het ISS gebracht is en tijdens een ruimtewandeling op 10 maart 2009 is vastgemaakt aan de buitenzijde van de Russische Zvesda module. De experimenten aan boord vallen in de categorie fotobiologie, fotochemie en astrobiologie. Er zijn proeven aan boord zoals SPORES om te bestuderen hoe bacteriën, schimmels en sporen kunnen overleven in meteorieten, en OSMO dat de reactie van de ruimte gaat testen op microben.

bron: ESA, OasISS information kit