Waar vinden we zwarte gaten ?

1.Kosmische straling en deeltjesversnellers:

Uit botsingen tussen deeltjes in hoogenergetische kosmische straling kunnen microscopische zwarte gaten ontstaan, die gelukkig onmiddellijk tegelijkertijd weer verdampen omwille van de kwantumfysica. Hetzelfde geldt voor de Large Hadron Collider (LHC), de deeltjesversneller in Genève. Daarin kunnen zeer kortstondige zwarte gaten ontstaan van maximum 10 ²º kg.

2.Primaire zwarte gaten:

Kort na de oerknal had de kosmische straling een veel hogere energie dan nu, en konden ook grotere zwarte gaten ontstaan, van 1 tot 1000 miljard kilogram. Dit lijkt veel, maar in astronomische termen spreken we toch van mini-zwarte gaten.

3.Vorming van sterrenstelsels:

Liggen primaire zwarte gaten mede aan de basis van het ontstaan van sterrenstelsels? We weten het niet. Zwarte gaten in de kernen van sterrenstelsels (zie verder) kunnen omgekeerd ook het bijproduct zijn van de vorming van sterrenstelsel.

4.Quasars:

Deze sterrenstelsels uit de vroege fase van het heelal hebben kernen die evenveel energie uitstralen als de rest van het sterrenstelsel. Straling van de materie die invalt op een gigantisch zwart gat in het centrum van de quasar is hiervoor verantwoordelijk.

5.Sterrenstelsels:

Spiraalnevels zoals het Melkwegstelsel en het Andromedastelsel en elliptische reuzenstelsels hebben in hun kern een supermassief zwart gat van 1 miljoen tot 1 miljard zonnemassa's. Mogelijk zijn deze stelsels "uitgedoofde quasars": als het zwart gat zijn omgeving heeft leeggevreten, is ook de "brandstof" op voor de fenomale energieproductie die we bij quasars zien.

6.Bolhopen:

Bolhopen zijn kleine, compacte verzamelingen van sterren. Er zijn aanwijzingen dat sommige bolhopen een zwart gat bevatten van enkele tienduizenden zonnemassa's

7.Sterren:

De kernen van zware sterren van ca. 20 zonnemassa's en meer kunnen bij een supernova-explosie instorten tot zwarte gaten.