Hubble

Waarnemen vanop aarde heeft zo zijn nadelen. Zonder atmosfeer zouden we de sterrenhemel veel mooier en veel beter kunnen zien. Maar omdat de mens nu eenmaal niet zonder die atmosfeer kan, bood de ruimtevaart een uitkomst. Door telescopen in een baan om de aarde te brengen, konden we die hinderende luchtlagen toch uitschakelen. Het laat ons daarenboven toe om ook in andere golflengtes te gaan waarnemen. Heel wat soorten straling wordt immers — gelukkig voor ons — door diezelfde dampkring tegen gehouden. Ruimtevaart geeft dus ook hier een oplossing. De bekendste sterrenkijker in de ruimte is ongetwijfeld de Hubble Space Telescope.

Hubble Space Telescope

Vaak worden opnames van de Hubble Space Telescope gecombineerd met waarnemingen van andere telescopen, al dan niet in de ruimte. Opnames van de kern van melkwegstelsels gecombineerd met radiowaarnemingen laten toe om de omgeving van zwarte gaten te onderzoeken.

NGC 4261

Bij de mooiste opnames van de Hubble Space Telescope behoren ongetwijfeld die van allerhande melkwegstelsels, zoals hier M101. Het beeld is een combinatie van 51 HST-opnames aangevuld met opnames vanop de aarde. Het is de grootste en meest detailrijke opname ooit van de HST. In de spiraalarmen zijn duidelijk ster-vormingsgebieden te zien, met vele jonge hete blauwe sterren. De kern bevat meer oudere en wat koelere sterren.

M101

Waarnemingen van de HST leren ons ook iets over de donkere materie. Veel weten we daar niet over, alleen dat ze wel degelijk moet bestaan zoniet is er te weinig massa in een sterrenstelsel om het bij elkaar te houden. De opname toont ons een cluster van melkwegstelsels waarbij een studie werd gedaan naar gravitatielenzen. Daarbovenop heeft men dan de verdeling van de donkere materie geplaatst waardoor deze ring te voorschijn kwam. Mogelijk is die ontstaan na botsing van twee grote clusters melkwegstelsels.

Cluster van melkwegstelsels