Infraroodtelescopen

Satellieten in een baan om de aarde zijn uitermate geschikt om waarnemingen te doen in het infrarood. Dit soort satellieten wordt gebruikt om objecten op te sporen die (nog) geen eigen licht uitsturen of die verstopt zitten in grote stofwolken.

Twee melkwegstelsels die met elkaar zullen botsenISO satelliet

Links: Lancering ISO met Ariane 4 raket
Rechts: ISO satelliet

De ESA lanceerde op 17 november 1995 de Infrared Space Observatory of ISO satelliet met een Ariane 4 raket. Een opname gemaakt door deze telescoop vind je hieronder. Het gaat hier om de omgeving van de Paardenkopnevel. De heldere lichtpunten zijn jonge sterren, zoals net boven op de Paardenkopnevel zelf. In het infrarood worden ook andere structuren zichtbaar in de nevel die voor de Paardenkopnevel ligt. De ESA zal binnen afzienbare tijd de Herschel lanceren. Deze satelliet zal, met de grootste ruimte infraroodtelescoop tot op heden, stof kunnen waarnemen in ver verwijderde galaxieën, alsook rond hele jonge sterren.

Lancering ISO met Ariane 4 raket

Paardenkopnevel

Momenteel heeft de NASA de Spitzer Space Telescope in de ruimte. Met deze telescoop werd onlangs een opname gemaakt van de Helix-nevel. Tot eenieders verbazing toonde deze foto een rood schijfje rond de witte dwerg, samen met de omringende planetaire nevel, restanten van een eerder ontplofte ster. Eén van de verklaringen zou zijn dat deze stofschijf ontstaan is door botsende kometen die de sterontploffing overleefd hebben.

Paardenkopnevel

Helixnevel

Een andere interessante astronomische satelliet is de GALEX (Galaxy Evolution Explorer). Op de opname zien we twee melkwegstelsels die binnen "afzienbare" tijd met elkaar zullen botsen. In het ultraviolette licht (blauw op de foto) zien we nu al de gevolgen van het naderende melkwegstelsel. Nieuwe stervorming is te zien in lange slierten vertrekkende vanuit de kern van het melkwegstelsel.

Helix-nevel