Rotsplaneten

Messenger

De planeet Mercurius staat het dichtst bij de zon en kreeg in 1974 en 1975 drie maal bezoek van de Amerikaanse Mariner 10. Mariner 10 toonde een zwaar bekraterde planeet met extreme temperatuursverschillen: -183°C aan de donkere zijde en 427°C aan de door de zon verlichte zijde. NASA besloot op 7 juli 1999 een nieuwe sonde naar de planeet te sturen met de naam Messenger. Messenger is de afkorting van MErcury Surface, Space ENviroment, GEochemistry and Ranging. Op 3 augustus 2004 werd Messenger gelanceerd en zal op 18 maart 2011 de planeet bereiken.

Messenger

Magellan

De Amerikaanse Magellan, gelanceerd in mei 1989, heeft 98% van het Venus oppervlak d.mv. radar in kaart gebracht. Ook de zwaartekracht van de planeet werd voor 95 procent in kaart gebracht. Net voor de Magellan zou uitvallen werd hij opzettelijk naar de atmosfeer van Venus gestuurd om er aerobraking technieken op uit te proberen. Dit is afremming door de atmosfeer i.p.v. met remraketten wat meer energie kost. Deze techniek werd later aangewend voor o.a. verschillende Marsorbiters zoals de Mars Global Surveyor. Magellan heeft sinds 2005 een opvolger: de Europese Venus Express die zich voornamelijk concentreert op het onderzoek van de atmosfeer.

Magellan

Venus Express

Mariner 4

NASA’s Mariner 4 bereikte Mars in 1965 en nam als eerste marsverkenner de eerste close-up beelden van het Marsoppervlak (22 in totaal) tijdens de passage langs de planeet. De atmosfeer van Mars leek heel wat dunner dan men aanvankelijk dacht. Mariner 9 kwam als eerste in een omloop rond de rode planeet in 1971. Hij seinde heel wat tot dan toe voor ons onbekende informatie door en ontdekte hoge vulkaangebergten, grote canyons, en structuren die er op wezen dat er ooit water stroomde op Mars. Mariner 9 bezorgde ons ook de eerste detailopnamen van de kleine maantjes Phobos en Deimos.

Mariner 4

Mars Reconnaissance Orbiter

Rond de Rode planeet cirkelen momenteel drie actieve sondes: De Europese Mars Express, Mars Odyssey en de Mars Reconnaissance Orbiter. NASA’s Mars Odyssey maakte o.a. een map met de verdeling van waterijs op Mars. De in 2003 gelanceerde succesvolle Europese Mars Express maakte voor het eerst prachtige opnamen in 3D. In maart 2006 kreeg de Rode planeet bezoek van de zwaarste Marssonde ooit namelijk de Mars Reconnaissance Orbiter van NASA. Deze Marsverkenner maakt extreme ‘close-ups’ van de planeet. Deze haarscherpe opnamen moeten niet alleen veel nieuwe informatie bezorgen aan de geologen maar moeten ook meehelpen bij toekomstige landingen. De Mars Reconnaissance Orbiter dient ook als communicatiesatelliet voor toekomstige landers zoals de in 2007 gelanceerde Marsmissie Phoenix. Phoenix is een stationaire lander die in mei 2008 moet landen in de omgeving van de noordpool.

Mars Reconnaissance Orbiter