Combibezoek Zimmertoren-Urania

De wonderlijke toren van Zimmer in Lier is doorspekt met astronomie en op een boogscheut van Volkssterrenwacht Urania verwijderd. Het combineren van een bezoek aan beide is dus een must voor wie net dat extraatje wil.

Combibezoek Zimmertoren - Urania

Een combinatiebezoek met de Zimmertoren in Lier is mogelijk in een dagprogramma.

Voorbeeldprogramma

09u30 tot 12u00: Bezoek Urania

• kennismaking met het zonnestelsel
  • bezoek tentoonstellingsruimte
  • Planetariumvoorstelling: wat is er deze avond waar te nemen aan de sterrenhemel
  • bezoek waarnemingstoren

12u00 tot 13u00: Lunch

• Lunchpauze in de Astrobar (eigen lunch!) - ook mogelijk met een 3-gangen menu of broodjesmaaltijd (zie: vip-bezoek)

13u00 tot 13u30: Transport

• Transport Hove - Lier (niet inbegrepen - op aanvraag!)

13u30 tot 14u30: Bezoek Zimmertoren Lier

• Bezoek aan de toren en het paviljoen met een audiofoon. Er is geen gids aanwezig.

14u30 tot 15u00: Transport

• Transport Lier - Hove (niet inbegrepen - op aanvraag!)

De voorgestelde uren kunnen gewijzigd worden, meer informatie kan u krijgen via info@urania.be.

Standaard inhoud

De inhoud van het bezoek kan aangepast worden aan uw behoeften. Er wordt natuurlijk steeds rekening gehouden met de doelgroep. Standaard behandelen we:

Zonnestelsel

Aan de hand van de meest recente beelden worden de verschillende hemellichamen in ons zonnestelsel van naderbij bekeken. De afstanden tussen en de grootte van de planeten komen aan bod in ons 12 meter lange schaalmodel.

Tentoonstellingszaal

Het bezoek aan de tentoonstellingszaal spitst zich toe op meteorieten en kometen. Hier bekijken we waar deze stenen vandaan komen en welke gevolgen een impact heeft voor onze planeet. Bovendien krijg je de kans om een echte meteorietsteen vast te nemen!

Planetariumvoorstelling

In het planetarium worden er 3500 sterren geprojecteerd op een koepel van 7m diameter. Aan de hand van deze sterrenhemel worden de sterrenbeelden getoond, de melkweg, de beweging van de planeten doorheen de nachtelijke hemel, de vallende sterren, ...

Waarnemingstoren

In onze waarnemingstoren bekijken we onze 40cm Cassegrain (Gobelijn-telescoop) en leggen we uit hoe deze werkt. Bovendien kunnen we bij helder weer kijken naar de zon, de maan en of de planeten als het voldoende donker is, vanaf ongeveer anderhalf uur na zonsondergang. Overdag kijken we met mooi weer naar de zon en de planeet Venus. Via twee telescopen kijken we dan op een veilige manier naar de zonnevlammen en zonnevlekken. In geval van een bewolkte hemel is er een vervangprogramma voorzien.

Zimmertoren Lier

In de toren zijn sinds 1930 de Jubelklok en de Astronomische Studio ondergebracht.

Op de eerste verdieping is de Astronomische Studio met een draaiend hemelgewelf dat het noordelijk halfrond voorstelt. Op de tweede verdieping is het mechanisme ondergebracht van de ”moederklok”.

Het Paviljoen werd in 1960 door het stadsbestuur opgericht om er de Wonderklok in onder te brengen. De Wonderklok werd door Louis Zimmer gebouwd voor de wereldtentoonstelling te Brussel in 1935. De constructie is 4,87 m hoog, weegt 2041 kg en heeft 93 wijzerplaten en 14 automaten.

De hele tour is eenvoudig en op eigen tempo te volgen met behulp van een audiofoon.

Meer info over de Zimmertoren vind je op http://www.zimmertoren.be/

Praktische informatie

* Indien het totaalbedrag het minimumbedrag niet overstijgt, betaal je forfaitair het vermelde minimumbedrag.

Extra mogelijkheden

Er zijn een aantal extra opties beschikbaar bovenop het gewone bezoek. Deze worden dan geïntegreerd in of vervangen een gelijkaardig onderdeel uit het standaardprogramma.

Drankje in de astrobar tijdens de pauze

In de Astrobar is er een mogelijkheid voor een (extra) drankje na, voor en tijdens het bezoek tijdens de pauzes. Dit dient op voorhand doorgegeven te worden, zodat er rekening mee kan gehouden worden inzake de tijdsverdeling en de beschikbaarheid van de bar. De betaling gebeurt cash ter plaatse of wordt meegerekend in de factuur na afloop van het bezoek.

Busvervoer/parkeren

Overdag kan je niet parkeren achteraan op het terrein van Urania. Bussen verwijzen we daarom naar de Jan Frans Gellyncklaan. Ter hoogte van het kruispunt met de Jozef Mattheessensstraat zijn er lange parkeerstroken aanwezig geschikt voor busvervoer. Personenwagens parkeren op parking nr2 met ingang in de Albrecht Rodenbachstraat. Je bevindt je dan achteraan het gebouw van Urania.

's avonds kan je parkeren op parking nr1 met ingang in de Jozef Mattheessensstraat.

(klik om te vergroten)

Opmerkingen

Indien gewenst kan het programma aangepast worden aan de groep. Deze aanpassingen dienen bij de reservering van het bezoek besproken te worden. Urania behoudt zich het recht voor om bij grote afwijkingen van het standaardprogramma de tarieven voor het bezoek aan te passen.

Voor groepen bieden we, buiten de combinatiebezoeken ook een standaard- en dagbezoek, een VIP-bezoek, Urania Mobiel en waarnemingsvluchten aan.

Groepsbezoek aanvragen