Astrofysica & Kosmologie

Deze werkgroep, al actief vanaf 1975, is bijgevolg met voorsprong de oudste van alle werkgroepen. Deze groep bestaat momenteel uit acht leden die geen enkele wiskundige uitdaging uit de weg gaan. Onderwerpen zoals de Speciale en Algemene Relativiteitstheorie werden de voorbije jaren zeer grondig bestudeerd. Speciale aandacht werd ook besteed aan een aantal gevolgen zoals gravitatiegolven, zwarte gaten en de gangbare kosmologische modellen. Sinds begin 2007 kwam de kwantummechanica aan de beurt. De historische weg werd gevolgd vanaf de ontdekking van Max Planck tot en met de relativistische Diracvergelijking. Met de studie van de ijktransformaties van zowel de Abelse als niet-Abelse symmetrieÎn komt de sterke en zwakke interacties in de deeltjesfysica aan bod. Hoe het Higgsdeeltje verschijnt uit symmetriebreking werd uitvoerig behandeld. Het Weinberg-Salam model leerde ons het bestaan van W- en Z- bosonen.

De leden komen 2 tot 3 maal per maand samen om deze onderwerpen in detail te bestuderen. Dit alles gebeurt met de hulp van de nodige notities die uiteraard nogal zwaar wiskundig zijn.