Volkssterrenwacht Urania Discussieforum Waarnemingstoren
  Discussieforum | FAQ | Zoeken | Sitemap | Pagina printen | English | Français
  Startpagina
  Urania
  Kalender
  Cursussen
  Bezoeken
  Astroreizen
  Urania Mobiel
  Astroshop
  Bibliotheek
  Jeugdwerking
  Werkgroepen

Opendeurdagen
  Frank De Winne
  Nieuwsberichten
  Waarnemingsinfo
  Weerbericht
  Nieuwsbrief
  Foto's
  Archief

Zonnestelsel
  Sterren
  Sterrenstelsels
  Hemelmechanica
  Heelal
  Ruimtevaart
  Weerkunde
  Telescopen
  Waarnemen
  Adressen in België
  Sterrenwachten
  FAQ

Vraag toegang
  Wachtwoord kwijt?

Urania-initialen

Wachtwoord

Login onthouden:
Volkssterrenwacht Urania > Discussieforum

Heldere vuurbol boven Vlaanderen
Auteur: Luc Bastiaens (---.turboline.skynet.be)
Datum:   28-10-01 01:18

Op de avond van 27 oktober, om 21.20 uur plaatselijke tijd, hebben verschillende waarnemers in heel Vlaanderen een extreem heldere vuurbol van groene kleur kunnen zien. De heldere meteoor verscheen in het noorden van de nachthemel en bereikte een helderheid van ongeveer magnitude -9.

Heb je dit vrij uitzonderlijke verschijnsel ook kunnen zien, laat het ons weten in dit forum. Best is voor zover mogelijk zeker volgende gegevens te vermelden (geldt trouwens in het algemeen voor heldere meteoren):

• Waarnemingsplaats
  • Tijdstip (zo nauwkeurig mogelijk)
  • Helderheid (best de magnitude, ongeveer -13 voor volle maan, 0 voor de helderste sterren, 5 voor de zwakste zichtbare sterren.)
  • Zwerm (moest je op de hoogte zijn van de op dat moment actieve zwermen)
  • Pad aan de hemel (ofwel door referentie tov sterrenbeelden, ofwel via wintrichtingen en hoogte)
  • Nalichtend spoor (duur, speciale kenmerken)
  • Snelheid (vergelijk eventueel met de snelheid van een gemiddeld vliegtuig)
  • Duur
  • Opmerkingen (kleur, ontploffingen, fragmentatie, ...)
  • Omstandigheden (bewolking, lichtvervuiling, dronkenschap ;-), schemering, ...)
  • Ervaring in (meteoor-)waarnemen

Hoe meer gegevens hoe beter, maar, al is het maar een sfeerverslag, alles kan helpen... Vanuit voldoende gedetailleerde waarnemingen worden plaatsbepalingen mogelijk.

Re: Heldere vuurbol boven Vlaanderen
Auteur: Kristof (---.turboline.skynet.be)
Datum:   28-10-01 01:41

Gezien ten noorden van Antwerpen ... Wit, groen licht met enorm lang en strak geel-oranje vuurspoor achter zich aan ... Verbazend gewoon !

Auteur: Bart Dessoy (bdes) (---.skynet.be)
Datum:   28-10-01 12:17

Zaterdag 27/10 om 21:22 vanuit Aartselaar in noordelijke richting mee getuigen geweest van een heel heldere vuurbol !

Mijn dochter heeft hem in volle glorie gezien als een groene bol die binnen in helder wit was. Ikzelf zag de hemel oplichten als bij een onweer !

Mijn appartement is gericht naar 't noorden en zijn verplaatsing was van noord naar noord-noord-west.
Op dat moment was er 3/8 cumulus op 2000 ft, geen onweer, noch regen !
Daar ik alleen de reflexie op de wolken zag dacht ik aan een onweer vlakbij want de oplichting was even fel !

Ook de buren boven mijn appartement hadden het gezien en bevestigen het rode spoor !

Auteur: Van Hecke Pascal (---.skynet.be)
Datum:   28-10-01 13:21

Zaterdag 27 oktober 2001 om 21.20 reden we met de auto in noordelijke richting en zagen hoe ineens een fel licht in de ramen van de auto begon te schijnen.
Plots zagen we voor ons een fel groen licht die soms achter de wolken verdween maar toch zeer zichtbaar was.Ik heb persoonlijk al eens een vallende ster gezien maar dit was echt ongelofelijk !!

Auteur: Annemie Schuddinck (---.yucom.be)
Datum:   28-10-01 13:35

Op 27/10 omstreeks 21u20 zag ik ter hoogte van ons raam (8e verdieping)
aan de overkant van de straat een groene lange lichtstraal voorbij vliegen.
Ter hoogte van een gebouw iets verder was er een soort van uitbarsting
van groen en geel licht. De straal bewoog zich van oost naar noord boven
de Turnhoutsebaan in Borgerhout.

Auteur: Frank Declau (---.telenet-ops.be)
Datum:   28-10-01 19:45

Ik heb deze groene vuurbal inderdaad ook gezien in Oostduinkerke in het noorden. We dachten eerst aan vuurwerk vanwege de kleur ! : m.i. is deze boven (in) zee verdwenen.

Auteur: Lieven Gekiere (---.telenet-ops.be)
Datum:   28-10-01 20:07

Ik heb hem ook gezien in het Centrum van Gent. Ik dacht eerst aan vuurwerk, maar het volume van de vuurbol leek mij iets te groot.
Luttele momenten erna was het centrum van Gent volledig groen verlicht.
Prachtig gewoon !

Auteur: Koen van Gorp (---.turboline.skynet.be)
Datum:   28-10-01 22:24

Vanuit Boechout.

Een helder blauwe (mag -4/-5) vertrok vanop 30° hoogte en ongeveer uit het noorden (10-20° oost) om dan geleidelijk aan te verhelderen tot mag -7/-8, op zijn helderste vertoonde hij twee flares tot mag -9/-10 die een gele kleur hadden. Om dan te verdwijnen op ongeveer 10° hoogte in het noord-westen (35-45° west). Na de flares bleef er een gele schijn achter de meteor achter (eventuele fragmentatie?).

Op die moment hing er een vrij dikke nevel. Een eventueel nalichtend spoor werden hierdoor aan het oog onttrokken.

Mooiste vuurbal die ik tot hiertoe gezien heb, de intense kleur was gewoon fantastisch.

Auteur: M. de lange (---.hccnet.nl)
Datum:   28-10-01 22:59

Zelfde verschijnsel als hierboven beschreven gezien in Amsterdam.

Auteur: Bobelyn Dieter (---.telenet-ops.be)
Datum:   28-10-01 23:18

Ik heb de vuurbal spijtig genoeg niet te zien gekregen ook al liep ik op dit tijdstip buiten. Wat ik nu wel wil zeggen is dat ik vandaag foto's aan het maken was van een halo rond de maan, en om +/-22u55m heb ik een vuurbal gezien heb deze was 1.5x zo sterk als jupiter. Niet "zo" zeldzaam maar hij "viel" vanaf het sterrenbeeld Auriga (voerman) en hij verdween ongeveer in het trapezium van de grote beer.
Omdat hij dus een beetje dezelfde baan had als de vuurbol die jullie hebben gezien kan deze vuurbal misschien van dezelfde oorsprong zijn (meteoorzwerm).

Ter informatie: De kleur was licht oranje (niet groen dus, dus waarschijnlijk van een ander materiaal) en hij heeft 2 pieken gemaakt van lichtsterkste! De waarnemingsplaats was Zomergem!

PS. Niet lachen met mij als wat ik nu schrijf totaal onbelangrijk is hé!
Ik vond mijne meteoor ook wel mooi hoor, toch ben ik echt jaloers op Jullie Ik zou veel geld willlen geven om dit eens te mogen meemaken!

Auteur: Philippe Vanagt (---.skynet.be)
Datum:   28-10-01 23:49

Jupla, in Brugge was het ook te bewonderen. Ik stond zoals iedere avond even buiten een zafje te roken toen ik plots een licht zag. Zoals hier boven beschreven eigenlijk.

Wat ik wel jammer vind is dat het hier tamelijk bewolkt was en dat hij achter bomen en een huis verdween. Ik heb dus de bol zelf niet gezien. Wel duidelijk een wit-groen licht dat soms wat naar het appel-blauw-zee-groen nijgde.

Verder kan ik nog melden dat hij op ongeveer 330° - 340° neerkwam van waar ik mij bevond (Sijsele, Damme, Brugge). Echt freaky om dit mee te maken, maar wel leuk om er zo veel over te lezen op 't net, want nu ben ik enigzins gerustgesteld da't niet een hersenschim was :)

Heel leuk is dat ik eindelijk eens wat mee maak dat je normaal niet mee maakt. Kansberekenaars kunnen zich bezig houden met te berekenen hoe groot de kans is dat een mens zo iets ziet in zijn leven. Ongetwijfeld heeeeeeeeel klein procentje :)

Hoewel ik een tijdje langer geleden nog al eens zo'n vuurbal gezien had. Kan een jaar geleden zijn (tijd gaat snel als je niet oplet ;o). Deze was wel wit-geel van kleur en brak in stukken uiteen. Ik dacht toen dat hij niet zo ver van mij gevallen moest zijn maar dat dacht ik deze keer ook en blijkbaar zat ik er dus goed naast :)
Die vorige keer kon ik wel een knetterend geluid horen wat dan ook mijn eerste aandacht getrokken had. Deze keer zat hij ongetwijfeld te ver om iets te horen.

Auteur: marcel van der weel (---.outland.lucent.com)
Datum:   29-10-01 13:02

Ik reed met mijn auto van middelburg naar koudekerke op de middelburgsestraat waar ik aan de hemel een heldere flits zag wat ik eerst dacht dat het onweer was.
Ik reed verder naar koudekerke met nog 3 andere vrienden die het zelfde zagen.
Vervolgens keken wij allen naar rechts dus richting noord noord-west waar we een baan van geel en helder groene lichtbaan zagen wat eerst op vuurwerk leek maar vervolgens dacht ik dit is meer dit kan alleen een meteoor zijn. de hoogte ofwel de hoek was zo'n 20 a 30 graden in noordelijke richting.

voor vragen hoor ik het wel.
vriendlijke groet marcel.

Auteur: Jeroen Depreitere (---.turboline.skynet.be)
Datum:   29-10-01 15:41

We stonden met z'n negenen op een pleintje te St-Andries (Brugge), toen omstreeks 21.20u. één van mijn vrienden in de lucht wees. Toen we omkeken, zagen we een grote vuurbol die met een grote snelheid naar beneden vloog, en dit ongeveer in het N, NO. Die vuurbol had eerst een eerder blauwe schijn, waarna die veranderde in een groene schijn. In de baan achter die bol was een groenachtig spoor te zien. We konden dit alles heel duidelijk zien aangezien er een heldere hemel was. Toen de bol bijna beneden was, begon die wat af te brokkelen. We dachten dat de bol 'uitging', wat echter niet het geval was. Om eerlijk te zijn dachten we eerst dat het om één of andere raket of zo ging...We waren er zeker van dat die bol ergens neer gekomen was en zaten dan ook op een of andere manier te wachten op een ontploffing (zie onze vermoedens van die raket), wat gelukkig het geval niet was.
Achteraf gezien is het eigenlijk wel fantastisch dat we zoiets hebben kunnen zien en meemaken, want ik denk dat zoiets te zien krijgen een kwestie van heel veel geluk is!!

Auteur: bart peeters (---.planetinternet.be)
Datum:   29-10-01 19:47

op zaterdagavond om 21.18 zijn wij met drie personen naar oostmalle dorp gewandeld toen wij een lichte flits konden waarnemen,eerst dachten wij dat het vuurwerk was maar dat konden wij later moeilijk geloven omdat wij voor de rest van de avond geen lichtflitsen niet meer gezien hebben.we hebben er dan verder geen aandacht aan geschonken tot wij op zondag op de radio hoorden van meteoren om 21.20. toen wisten we dat er iets anders aan de hand was.het was een licht aals een blikdem en dit ten noorden van de hemel verder heb ik niets gezien. ik hoop u hiermee van dienst te zijn.

heldere vuurbol boven vlaanderen
Auteur: nicolas (---.telenet-ops.be)
Datum:   29-10-01 21:01

gezien boven oostende omstreeks 21u20, verdwenen boven noordzee, groen en wit van kleur

Re: heldere vuurbol boven vlaanderen
Auteur: van gorp hilde (---.yucom.be)
Datum:   29-10-01 21:37

Braamstraat Schoten.
Wij hadden het verschijnsel ook waargenomen en dachten eerst dat er wat gebeurd was omdat we kort daarna de brandweer en enkele knallen hoorden en een soort gebrom in de lucht. Het één bleek uiteindelijk niets met het ander te maken te hebben. Het gebrom kan afkomstig zijn van een schip dat de sluis van Wijnegem trachte te halen (hebben we al eens eerder gehoord.) De grote groenachtige vuurbol moet dus ook die meteoriet geweest zijn. Waargenomen zaterdagavond in ± noordwestelijke richting, gezien vanuit onze woonkamer (venster is gericht op noordwesten) gelegen in de Braamstraat te Schoten. Dalend van Noorden naar noordwestelijke lichting. Vuurwerkachtige groene bol met staart groengeel en kleinere 'vonken' erronddom. Het duurde te lang om te denken dat het een soort bliksemflits was, maar aan een meteoriet hadden we helemaal niet gedacht. Wij hebben s'avonds en s'anderendaags de lokale TV ook in de gaten gehouden om te vernemen,of er niet iets ontploft was in de haven of op het Albertkanaal ofzo, en vandaag hoorden we dan van die meteoriet.
Niet spectaculair onze verklaring, maar misschien heb je d'r wat aan.

Auteur: Peter Clancy (---.eds.com)
Datum:   30-10-01 09:15

Ja, Ik en mijn partner hebben het ook gezien, ongeveer 21:20 - wij waren op weg naar Brussel, buiten Antwerpen op de E34 !!

Toen zagen wij een heldere Flash (iets gelijk bliksem) wit/orange in kleur en ik heb een beetje naar mijn rechts gekeken en zag een vuurball (orange) - mijn eerste gedacht was dat het vuurwerken waren - maar er was maar een !!

He was op Donna nieuws zondag morgen dat het een meteorite was - toen viel ons franc !!

Pete

Auteur: Edwin Tas (---.turboline.skynet.be)
Datum:   30-10-01 20:54

Beste,

Toen ik me zo rond half tien op zaterdagavond jongstleden richting Rotterdam begaf, zag ik plots de hemel fel oplichten. Het licht was zo fel als bij een serieuze bliksemflits. Alleen duurde deze langer, waardoor ik door de autoruit naar de hemel keek en een enorme lichtstreep snel door de hemel zag bewegen.
In welke richting kan ik moeilijk zeggen, maar aangezien ik van België (Essen) naar Rotterdam reed (eerst richting Zierikszee, dan pas Rotterdam) en de lichtstreep van rechts naar links over de snelweg kwam, denk ik oost-westwaarts.
Ik bevond me op zo'n 10 km voor Heinenoord en de streep was zeer hoog in de lucht.

De kleur was eerst groen en leek me over te gaan naar een roodachtige tint.
Op dat ogenblik was er wel een soort van nevelige bewolking waardoor het zicht waarschijnlijk niet optimaal was. Maar toch duidelijk genoeg om dit vreemde spectakel te aanschouwen. De streep was dan ook zeer lang en had een duidelijk grotere snelheid dan een verkeersvliegtuig. Het moet toch enkele seconden geduurd hebben, waarna ik het licht uiteindelijk gewoon zag uitdoven.

Hoe dan ook een vreemde ervaring!
Aan mijn beschrijving zul je wel merken dat mijn meteorietenervaring miniem is (op enkele kleine stofstreepjes van de Perseïden na)

groeten,
Edwin

Auteur: Didier Van Hellemont (---.adsl.pi.be)
Datum:   30-10-01 21:36

Het doet plezier om zoveel reacties te lezen, en natuurlijk heb ik ook spijt van deze kanjer van een vuurbol te hebben gemist.

Binnen een week of drie krijgen we hopelijk talrijke meteoren van de Leonidenzwerm te zien. Urania trekt daarvoor met 36 mensen naar China, om er (hopelijk) getuige te zien van een echte meteorenstorm.

Ook in België maak je kans om beduidend meer meteoren te zien dan normaal. Neem maar eens een kijkje in onze "Leonidenspecial" (onder Actueel in het hoofdmenu links).

Auteur: jan carel hoogendoorn (---.quicknet.nl)
Datum:   01-11-01 15:44

hey hallo

fietste zaterdagavond nabij de koepoort van enkhuizen (nl) samen met een vriendin toen ik in mijn ooghoek dacht vuurwerk te zien toen ineens de hele omgeving wit/groenig oplichte dacht ik gelijk aan een meteoor! het was toen 21h20 en het was een beetje nevelig! de meteoor vloog in wnw richting en zat voor mijn gevoel een stuk dichter bij alkmaar als vermeld op www.dmsweb.org vlakbij het aardoppervlak ging de groen/witte vuurbal over in vonken voordat hij geheel verdween. ben beetje laat maar beter iets als niets de groeten

Auteur: Pieter Lozie (---.telenet-ops.be)
Datum:   02-11-01 12:50

Beste,

Die bewuste zaterdag was ik vanuit Kortrijk op weg naar Rotterdam, ik bevond mij op de autosnelweg tussen Breda en Rotterdam. Het was reeds donker op dit uur en plots rond 21h20 werd de lucht voor een paar seconden veel helderder. De lucht kreeg een groen licht en toen ik naar het noord-westen keek zag ik een soort vallende ster. Eerst dacht ik aan vuurwerk maar toen er niks meer volgde dacht ik aan een soort raket ofzo.

Toen ik in Rotterdam was aangekomen deed ik aan iedereen mijn verhaal.

Zonet vernam ik op de website van KNMI dat het eigenlijk om een vuurbol ging.

Schitterend maar bizarre ervaring

Pieter Lozie
Kortrijk

Auteur: Lena Van Wynsberghe (---.unknown.be.uu.net)
Datum:   02-11-01 15:05

Tussen 21.15 en 21.20u reed ik op de viaduct van Vilvoorde, komende vanuit Zaventem richting E40 (kust) toen plots een heldere vuurbol (oranje-witachtig licht) tussen het wolkendek door oplichtte, even verdween de bol weer achter de wolken maar toen kon ik de vuurbol volgen tot ik zelf de viaduct af reed.
Eerst dacht ik aan een neerstortend vliegtuig, maar ik hoorde geen geluid, ik zag enkel een bol van vuur die erg snel voorbij flitste, ik vermoed zo'n 3 à 4 seconden lang, aan de snelheid van een vallende ster maar dan van erg dichtbij gezien. De bol vloog ongeveer evenwijdig met mijn rijrichting voorbij tot ikzelf achter de bomen verdween.

Indrukwekkend, want het was vrij bewolkt en toch straalde die vuurbol enorm veel licht uit en de bol leek zo dicht dat ik dacht dat die ergens in de buurt (bossen van Vilvoorde) zou neerkomen. Later dacht ik aan vuurwerk omdat ik niemand kende die een vuurbol had gezien, maar daarvoor was het licht veel te intens en de snelheid was te groot.

google pr main<a href='http://www.areaseo.com'
Auteur: google pr main (---.k12.ny.us)
Datum:   15-04-06 09:08

hello! http://www.areaseo.com/contacts/ google pr. Professional SEO, pagerank algorithm, Web Site Analysis. From google pr .

<a href='ss Category. From online directory .'
Auteur: bodfppw@dmoz.org (200.118.2.---)
Datum:   15-04-06 09:08

online directory main

Good site
Auteur: man silver bracelet (219.252.67.---)
Datum:   20-04-06 07:51

Very good site, well done. I especially like the ease of use and navigation

Good site
Auteur: mlm business (---.datagroup.com.ua)
Datum:   22-04-06 02:08

Very nice and informative site! Thank you for creating it!

Auteur: Ivs (---.kuleuven.ac.be)
Datum:   14-10-06 13:07

Dag,
Er zijn verscheidene amateurs die experimenteren met een zelf gemaakte miniatuurwarmeluchtballonnen.

Meestal worden die gemaakt op basis van een grote plastieke zak die gebruikt wordt voor kleding en dus stevig genoeg is.

De energie komt van verjaardagskaarsjes die in een ring aan elkaar gesmolten worden.

Wanneer die ballon snachts opgelaten wordt dan geeft dit een mooi licht effect dat door veel personen al eens als een UFO aanzien wordt.

Ivs

Reageer op dit bericht
 Naam:
 E-mail:
 Onderwerp:
 Attachment:
(Merk op: enkel .gif, .jpg en .png beelden worden als thumbnail getoond in het forum!)
Verstuur reacties op dit bericht naar mijn emailadres.

Spam-controle: vul de twee woorden hierboven in.

Reglement Urania-forum
  • Het Urania-forum is er voor discussies in verband met astronomie en aanverwante wetenschappen. Stel je vragen, beantwoord andere vragen, deel je waarnemingen of ervaringen, plaats astronomische zoekertjes, ...
  • Urania kan in geen enkel geval verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van de berichten in het discussieforum. Tevens verbindt Urania zich niet tot het beantwoorden van vragen die op dit forum worden gesteld.
  • Start geen nieuwe thread voor antwoorden op bestaande threads. Post dus telkens je antwoord onder het bericht waar je op wil antwoorden. Zo blijft het forum overzichtelijk.
  • Het Urania-forum is er niet voor: commerciële advertenties, virus waarschuwingen, pseudo-onderwerpen (zoals b.v. astrologie) of potentieel kwetsende posts. Copyright wetten laten ons ook niet toe kopies van betalende diensten (zoals b.v. IAU circulaires) of andere beschermde teksten (zoals b.v. persberichten van persagentschappen of teksten van andere websites) te aanvaarden. Berichten i.v.m. UFO's en aanverwanten richt je best aan Caelestia. Berichten die onder bovenstaande omschrijving vallen kunnen verwijderd worden.

Heb je vragen of opmerkingen over het forum zelf, contacteer dan de webmaster.