Urania-bezoekerscentrum

Ons bezoekerscentrum is open voor individuele bezoekers iedere vrijdagavond van 19:30 uur tot 22:30 uur en iedere woensdag en zondag van 14 uur tot 16u15.

Wat valt er te beleven?

Thema- en vaste tentoonstelling

"Kijk omhoog" is onze huidige thematentoonstelling. Hier kom je meer te weten over het waarnemen van sterrenbeelden, hemelobjecten en hemelverschijnselen met het blote oog en met kleine instrumenten zoals verrekijkers. Op deze manier willen we je terug laten kennismaken met de sterrenhemel—en langs die weg ook met het heelal waarvan we deel uitmaken—waarvan we vervreemd zijn geraakt.

De vaste tentoonstelling spitst zich toe op meteorieten en kometen. Wil je weten waar deze stenen vandaan komen en welke gevolgen een impact heeft voor onze planeet? Je vindt de antwoorden via leerzame tentoonstellingspanelen en interactieve beeldschermen. En test nadien zeker je opgedane kennis in de digitale astroquiz!

Schaalmodel zonnestelsel

Kom alles te weten over ons zonnestelsel aan de hand van boeiende panelen waarop de hemellichamen in ons zonnestelsel van naderbij bekeken worden. De afstanden tussen en de grootte van de planeten komen aan bod in het 12 meter lange schaalmodel.

Planetarium

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Waarnemingstoren

In de Urania-waarnemingstoren bekijk je de 40cm Cassegrain (Gobelijn-telescoop) en kom je te weten hoe zo'n telescoop werkt. Bij helder weer kijk je zelf naar de zon, de maan, de planeten en of de heldere deep-sky objecten.

Fulldome film “Van aarde tot universum”

De nachtelijke sterrenhemel spreekt iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze film neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Urania Astrobar

In de Astrobar geniet je van drankje of een kleine snack voor of na de planetariumvoorstelling/rondleiding.

Urania Astroshop

In de Urania Astroshop vind je het grootste gamma sterrenkundige producten in België. Het assortiment bestaat uit meer dan 800 artikelen. Of het nu een boek, blu ray, poster, atlas, globe of weerstation is, je vindt het er allemaal. Ook telescopen, verrekijkers, oculairs en andere accessoires worden verkocht voor zowel kinderen, beginners als gevorderden.

Toegangsprijzen bezoekerscentrum met planetarium, kijkmoment en fulldome film