Nieuwsberichten

Kunst in de Urania Astrobar!

Elk jaar stellen de leerlingen van de Hovese kunstacademie hun werken tentoon tijdens een eindejaarsexpo.

Dat gebeurt o.a. via een kunstroute doorheen Hove.

Zes schitterende tekeningen van de lagere graad (6 tot 11 jaar) zijn te bewonderen aan de ramen van Urania's Astrobar!

Wandel eens langs en geniet van de artistieke hoogstandjes van de Hovense jeugd.

Passeer je tijdens onze openingsuren? Spring dan gerust eens binnen om kennis te maken met onze sterrenwacht.

Kijkavonden op het MAS-dakterras tijdens de zomervakantie!

Tijdens de zomervakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania elke donderdagavond (uitgezonderd donderdag 26 juli) een gratis kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen. De kijkavond gaat enkel door bij opklaringen en/of helder weer. Als het weer goed is, zullen o.a. de maan en de planeten Venus, Jupiter en Saturnus, en heldere deepsky objecten bekeken worden door verschillende sterrenkijkers.

Zonnekijkdag en voordracht op zondag 1 juli

Op zondag 1 juli 2018 zetten alle kleine en grote Vlaamse sterrenwachten hun deuren open in het kader van de Zonnekijkdag. Bij mooi weer worden er verschillende telescopen opgesteld om de kijklustigen op een veilige manier naar de zon te laten zien. Urania is geopend van 10 tot 17 uur.

Kijkavond op vrijdag 22 juni

Op vrijdag 22 juni 2018 is er op Urania een kijkavond. Kom langs en werp bij helder weer een blik door onze telescopen. Zullen te bewonderen zijn: de maan en de planeten Venus en Jupiter. De kijkavond start om 21u00 met een overzicht van wat er aan de hemel allemaal zichtbaar in ons Zeiss Planetarium, nadien gaan we dan kijken door verschillende sterrenkijkers.

Urania gesloten op donderdagavond tijdens de zomermaanden

Tijdens de zomermaanden zal Urania niet geopend zijn op donderdagavond. Zo kunnen onze medewerkers ook genieten van vakantie. Urania zal donderdagavond terug open zijn vanaf 6 september.
Onze sterrenwacht blijft wel geopend op dinsdagavond en vrijdagavond van 19u30 tot 22u30, woensdag van 14 tot 17 uur en zondag van 14 tot 16 uur.

Baikonoer-reizigers ontmoeten Frank De Winne

Live uit Kazachstan!

De 26 Urania-astroreizigers maken zich op voor het bijwonen van de lancering van de Soyuzraket in Baikonoer!

Zonet beleefden ze alvast een ander hoogtepunt op deze reis, namelijk een ontmoeting met astronaut Frank De Winne, die, als hoofd van de Europese astronautenopleiding, eveneens ter plaatse is.

Samen met Frank bezochten ze "zijn" boom en de boom die net geplant werd door de Duitse astronaut Alexander Gerst, die zopas de ruimte ingestuurd werd.

Urania zoekt vijfsterren educatief medewerker!

Al onze activiteiten zijn in stijgende lijn en het gloednieuwe optische en fulldome planetarium zal nog meer mensen naar de sterrenwacht lokken. Hier staan we dan. Megaveel bezoekers, superleuke ideeën en activiteiten, maar handen te kort om ze aan te pakken.

Daar kom jij dan binnen! Onze nieuwe enthousiaste educatieve man of vrouw!

Lees de volledige vacature in het pdf-document onderaan dit nieuwsbericht. Word jij onze nieuwe educatief medewerker? We kijken ernaar uit je te leren kennen!

USA eclips-nareisbijeenkomst: een dikke 10 voor sfeer en gezelligheid!

Vandaag exact 9 maanden geleden stonden meer dan 100 Urania-eclipsreizigers in de maanschaduw, op 3 verschillende locaties in de Verenigde Staten.

Dus bevielen we gisteren van een geslaagde nareisbijeenkomst! Zo'n 85 deelnemers vonden op een mooie pinksterdag de weg naar Urania voor een gezellig samenzijn, met veel foto's, films en grappige reis-anekdotes.

Urania op Sound of Science - 27 mei in Edegem

Op zondag 27 mei is Urania gesloten. Want dan verhuist de sterrenwacht voor een dagje naar Hof ter Linden in Edegem, waar we deelnemen aan het Sound of Science festival!
Urania neemt je mee op een reis door het zonnestelsel, toont hoe je een telescoop print, laat je (als het weer meewil) naar de zon kijken én laat je overdag naar de sterren kijken in het mobiele planetarium!

Astroveiling op donderdag 17 mei!

Op donderdagavond 17 mei om 20u veilen we 2de-hands astronomische artikelen, ten voordele van het Urania-planetariumproject.

De deuren openen om 19u, zodat je de koopwaar rustig kan bekijken voor aanvang van de veiling.

Betaling: ter plaatse met Bancontact, Payconiq of cash. De volledige opbrengst van de veiling gaat naar de bouw van ons nieuw planetarium!

Pages