Nieuwsberichten

Urania kijkavond op vrijdag 28 juli 2017

Op vrijdag 28 juli 2017 is er op Urania een kijkavond. Bij helder weer staan onze medewerkers paraat om bezoekers en Uranialeden een blik te gunnen door hun telescopen, op o.a. de maan en de planeten Jupiter en Saturnus. Er zijn ook een hele reeks deep sky-objecten te zien, zoals de ringnevel en de bolhoop M13. De kijkavond start om 21u met een overzicht van wat er aan de hemel allemaal zichtbaar in ons Zeiss Planetarium, nadien bekijk je het met je eigen ogen door verschillende sterrenkijkers!

De toegang is 6 euro, voor Uranialeden is de toegang gratis. Reserveren voor deze kijkavond is niet nodig.

Solden in onze Astroshop

Vanaf 2 juli zijn het ook solden in de Astroshop. We hebben weer heel wat kortingen in de aanbieding. Zo bieden we korting op boeken voor de gevorderde amateurastronoom en algemene boeken over sterrenkunde, weerkunde en ruimtevaart. Naast de gewone producten staan ook enkele telescopen en oculairs in promotie. Kijk voor de volledige lijst op onze speciale soldenpagina.

In september start nieuw cursusjaar Urania

Wie graag wat meer wil weten over sterrenkunde, kan elk jaar bij ons terecht voor een gevarieerd aanbod aan cursussen. Jong en oud kunnen kiezen uit een pakket met wekelijkse cursussen, voor zowel absolute beginners als meer ervaren amateur-astronomen. Van 7 tot 77 jaar, iedereen vindt wel iets naar zijn gading.

Kijkavonden op het dakterras van het MAS

*** UPDATE 20/7 *** De kijkavond gaat door!
Opklaringen vanuit het westen verwacht, die hopelijk tijdig arriveren om je de planeten Jupiter en Saturnus te tonen door de telescopen op het MAS dakterras.

Tijdens de zomervakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania iedere donderdagavond van 21u tot 23u een gratis kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen.
De kijkavonden gaan enkel door bij opklaringen en/of helder weer.
Via de website van Urania en het MAS, alsook via Facebook en Twitter word je iedere donderdagvoormiddag op de hoogte gebracht of het kijkmoment doorgaat of niet ivm de weersvoorspellingen.

Urania gesloten op donderdagavond tijdens de zomermaanden

Tijdens de zomermaanden zal Urania niet geopend zijn op donderdagavond. Zo kunnen onze medewerkers ook genieten van vakantie. Urania zal donderdagavond terug open zijn vanaf 7 september. Onze sterrenwacht blijft nog wel geopend op dinsdag en vrijdagavond van 19u30 tot 22u30 en woensdag van 14 tot 17 uur.

Extra planetariumvoorstellingen zomervakantie 2017

Ook open op zondag!

Tijdens de zomervakantie voorziet Volkssterrenwacht Urania extra planetariumvoorstellingen! Op dinsdagavond én zondagnamiddag maak je kennis met de zomersterrenhemel in ons Zeiss Planetarium aangevuld met een korte rondleiding doorheen de sterrenwacht, inclusief een kijkmoment. Na het bezoek geniet je samen nog even na met een lekker en supervoordelig drankje in onze Astrobar, dankzij de kortingsbon van €1 inbegrepen in de toegangsprijs! Reserveren is niet nodig.

Het jaarverslag 2016

Elk jaar wordt er bij Urania een lijvig jaarverslag geproduceerd.

Niet omdat we niets beters te doen hebben, maar om aan onze wettelijke verplichtingen ten overstaan van de subsidiërende overheden te voldoen.

En om een vinger aan de Urania-pols te houden uiteraard.

Want het jaarverslag bevat waardevolle gegevens, die ons vertellen of we al dan niet goed bezig zijn, waar er moet bijgestuurd worden en wat de aandachtspunten zijn.

Druk bijgewoonde afsluiting werkjaar 2017

Op zaterdagochtend 20 mei verzamelden zo'n 120 Uranianen voor de afsluiting van het werkjaar.

Directeur Marc Van den Broeck opende de zitting met een kort overzicht van de voorbije maanden. We onthouden dat het een beredruk voorjaar was, waarbij het bezoekersaantal met maar liefst 1000 personen steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook met Urania Mobiel werden 300 mensen meer bereikt dan in de eerste 4 maanden van 2016!

Urania kijkavond op vrijdag 28 juli 2017

De toegang is 6 euro, voor Urania leden is de toegang gratis. Reserveren voor deze kijkavond is niet nodig.

Zonnekijkdag en voordracht op zondag 2 juli

Op zondag 2 juli 2017 zetten alle kleine en grote Vlaamse sterrenwachten hun deuren open in het kader van de Zonnekijkdag. Bij mooi weer worden er verschillende telescopen opgesteld om de kijklustigen op een veilige manier naar de zon te laten zien. Urania is geopend van 10 tot 17 uur. Om 14 uur is er een voordracht over de Zon. Op de parking zullen verschillende zonnekijkers staan om naar zonnevlekken en zonnevlammen te kijken. De toegang is gratis. Ingeval van bewolking is er een vervang­programma voorzien.

Pages