Nieuw fusies van zwarte gaten ontdekt in oude data

Onderzoekers vinden 10 nieuwe fusies van zwarte gaten verstopt in de gegevens van LIGO en Virgo. In de afgelopen zeven jaar hebben wetenschappers van de LIGO-Virgo-samenwerking minstens 90 signalen van zwaartekrachtsgolven gedetecteerd. Zwaartekrachtsgolven zijn verstoringen in het weefsel van de ruimtetijd die naar buiten razen als gevolg van catastrofale gebeurtenissen zoals de fusie van binaire zwarte gaten. In observaties van de eerste helft van de meest recente experimentele run, die in 2019 nog zes maanden, meldde de betrokken wetenschappers dat ze signalen ontvingen van 44 fusies van binaire zwarte gaten.

Hubble onderzoekt extreem zomerweer op ultrahete Jupiters

Bij het bestuderen van een unieke klasse van ultra-hete exoplaneten, zijn NASA’s Hubble Space Telescope - astronomen misschien in de stemming om te dansen op het Calypso-feestlied "Hot, Hot, Hot". Dat komt omdat deze opgeblazen werelden ter grootte van Jupiter zo gevaarlijk dicht bij hun moederster staan ​​dat ze worden geroosterd bij kokende temperaturen boven de 1700 graden Celsius. Dat is heet genoeg om de meeste metalen te verdampen, inclusief titanium. Ze hebben de heetste planetaire atmosferen ooit gezien.