Nieuwe zoektocht naar Aarde-achtige planeten buiten ons zonnestelsel

Astronomen pleiten voor een nieuwe missie om naar aardachtige planeten buiten ons zonnestelsel te zoeken.
De missie, bijgenaamd 'HabEx' voor 'The Habitable Exoplanet Observatory', zou een telescoop gebruiken met een spiegel groter dan die van Hubble. Met origamitechnieken (*) zou men een ​​externe “starshade” (sterreschild) ontplooien, die het licht van de ouderster zou blokkeren. Zo moet het mogelijk zijn te zoeken naar lichtzwakke planeten rond die ster, alsook om ze te karakteriseren. Aldus een presentatie op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Geophysical Union.

60 jaar oud mysterie van de magnetische golven van de zon ontrafeld

Een baanbrekende nieuwe ontdekking waarom de magnetische golven van de zon sterker worden en groeien terwijl ze uit het oppervlak komen, kan helpen het mysterie op te lossen over hoe de corona van de zon zijn temperatuur van meerdere miljoenen graden handhaaft. Al meer dan 60 jaar hebben observaties van de zon aangetoond dat naarmate de magnetische golven het binnenste van de zon verlaten, ze sterker worden, maar tot nu toe is er geen solide observatiebewijs waarom dit het geval was. De hoge temperaturen van de corona zijn ook altijd een mysterie geweest. Het oppervlak van de zon heeft een temperatuur van +- 6000 K terwijl de temperatuur in de corona kan oplopen tot meer dan 1.000.000 K.