Moderne theorie over inslagen in het vroege zonnestelsel

Het is algemeen aanvaard dat het binnenste gebied van het vroege zonnestelsel onderhevig was aan een intense periode van meteoorbombardementen, ook wel het “late zware bombardement” genoemd. Onderzoekers hebben echter aanwijzingen gevonden die suggereren dat deze periode iets eerder plaatsvond dan gedacht en minder intens was maar ook langer duurde. Dergelijke details over deze periode kunnen van invloed zijn op theorieën over de vroege aarde en het begin van het leven.

Ongeveer 4 miljard jaar geleden was het zonnestelsel veel minder gastvrij dan we het nu aantreffen. Veel van de grote lichamen die we nu kennen, zagen er toen waarschijnlijk aanzienlijk anders uit, vooral de aarde. We weten uit een reeks bronnen, waaronder oude meteorieten en planetaire geologie, dat er rond deze tijd veel meer botsingen waren tussen en inslagen van asteroïden die afkomstig waren uit de Mars-Jupiter asteroïdengordel.

Bij de foto: Meteorieten van dichtbij. De meeste planetoïdenrotsen hebben een gecompliceerde metamorfe geschiedenis. Onderzoekers bekijken monsters onder krachtige microscopen om deze geschiedenis te bestuderen. Bron: Sano et al.

Kennis van deze gebeurtenissen is vooral belangrijk voor ons, aangezien de betreffende tijdsperiode niet alleen het moment was waarop het oppervlak van onze planeet een meer herkenbare vorm aannam, maar ook het moment waarop het leven net begon. Met nauwkeurigere details van de rotsachtige geschiedenis van de aarde, zou het onderzoekers kunnen helpen bij het beantwoorden van een aantal al lang bestaande vragen over de mechanismen die verantwoordelijk zijn voor het leven, en het kan ook informatie verschaffen voor andere gebieden van de biowetenschappen.

"Meteorieten geven ons de vroegste geschiedenis van onszelf", zei professor Yuji Sano (*) van het Atmosphere and Ocean Research Institute aan de Universiteit van Tokio. “Dit is wat mij aan hen fascineerde. Door eigenschappen, zoals radioactieve vervalproducten, van meteorieten die op de aarde zijn gevallen te bestuderen, kunnen we afleiden wanneer ze kwamen en waar ze vandaan kwamen. Voor deze studie hebben we meteorieten onderzocht die afkomstig waren van Vesta, de op een na grootste asteroïde na de dwergplaneet Ceres. "

Bij de foto: Vesta is het op een na grootste lichaam in de planetoïdengordel. Uranium-lood datering en andere analytische methoden vertellen onderzoekers welke meteorieten uit Vesta komen en ook wanneer. Bron: NASA CC0

Sano en zijn team vonden bewijs dat Vesta ongeveer 4,4 miljard tot 4,15 miljard jaar geleden werd getroffen door meerdere inslagen. Dit is eerder dan 3,9 miljard jaar geleden, toen vermoedelijk het late zware bombardement heeft plaatsgevonden. Huidig ​​bewijs voor de LHB (Late Heavy Bombardement) is afkomstig van maangesteenten die zijn verzameld tijdens de Apollo-maanmissies van de jaren 70, evenals andere bronnen. Maar deze nieuwe studies zijn een verbetering ten opzichte van eerdere modellen en zullen de weg effenen voor een up-to-date database van inslagen in het vroege zonnestelsel.

"Dat de meteoriet van Vesta ons duidelijk eerder inslagen laat zien dan de LHB, roept de vraag op:‘ Heeft het late zware bombardement ècht plaatsgevonden? ’", aldus Sano. “Het lijkt ons dat de vroege invloeden van het zonnestelsel eerder een piek bereikten dan de LHB en geleidelijk afnamen. Het was misschien niet de cataclysmische periode van chaos die de huidige modellen beschrijven. "