***UPDATE 7 MAART 2022 ***

VANAF 7 MAART 2022 GELDEN ER BIJ URANIA GEEN SPECIFIEKE CORONAMAATREGELEN MEER.

Handhygiëne blijft belangrijk: ontsmet regelmatig je handen.

Blijf thuis als je je ziek voelt.

Urania uitstap naar Volkssterrenwacht Beisbroek en Astropolis

Op zaterdag 28 mei brengt de Urania uitstap ons naar de kust, voor een bezoek aan de collega’s van Volkssterrenwacht Beisbroek in Brugge en Astropolis in Oostende. In de voormiddag worden we verwacht bij Cozmix, het bezoekerscentrum van Volkssterrenwacht Beisbroek. We krijgen een uitgebreide rondleiding door het bezoekerscentrum en de sterrenwacht. Daarbij bezoeken we ook de observatietoren met o.a. een 20 cm refractor, een 30 cm Schmidt-Cassegrain en een Lunt refractor voor H-alfa waarnemingen van de zon. En net als Urania beschikt Cozmix over een Zeiss planetariumprojector. Zo kunnen we zien hoe onze collega’s hun planetariumvoorstellingen aanpakken. We worden ook getrakteerd op een full-dome filmvoorstelling “Missie planetoïde”.

Urania kijkavond op vrijdag 27 mei 2022

Op vrijdag 27 mei 2022 is er op Urania een kijkavond. Bij helder weer staan onze medewerkers paraat om je een blik te gunnen door onze grote telescoop, op o.a. de ringnevel. Voor kinderen start de kijkavond om 19.45 u. met een kinderplanetarium-voorstelling en de Nederlandstalige kinderanimatie full-domefilm. Nadien kan je met eigen ogen door onze grote telescoop kijken! De publieke kijkavond start om 20.45 u. met een planetarium-voorstelling + een full-domefilm. Nadien bezoek waarnemingstoren waar je met je eigen ogen kan kijk door onze grote telescoop! Ticket kost 10 euro.

Nieuw fusies van zwarte gaten ontdekt in oude data

Onderzoekers vinden 10 nieuwe fusies van zwarte gaten verstopt in de gegevens van LIGO en Virgo. In de afgelopen zeven jaar hebben wetenschappers van de LIGO-Virgo-samenwerking minstens 90 signalen van zwaartekrachtsgolven gedetecteerd. Zwaartekrachtsgolven zijn verstoringen in het weefsel van de ruimtetijd die naar buiten razen als gevolg van catastrofale gebeurtenissen zoals de fusie van binaire zwarte gaten. In observaties van de eerste helft van de meest recente experimentele run, die in 2019 nog zes maanden, meldde de betrokken wetenschappers dat ze signalen ontvingen van 44 fusies van binaire zwarte gaten.

Heldere planeten in mei

Mercurius is alleen nog in het begin van de maand zichtbaar in de avondschemering, laag boven de westnoordwestelijke horizon, Venus komt ongeveer een uur voor de zon op, maar de planeet blijft vrij laag boven de oostelijke horizon. Mars komt ongeveer anderhalf uur voor de zon op in het oosten maar is niet gemakkelijk te zien. Ook Jupiter is nu een ochtendverschijnsel. In het begin van de maand staat hij dicht bij Venus, op het einde van de maand vinden we hem bij Mars. Saturnus komt in het begin van de maand rond 4h op, tegen het einde van de maand al kort na middernacht.

Hubble onderzoekt extreem zomerweer op ultrahete Jupiters

Bij het bestuderen van een unieke klasse van ultra-hete exoplaneten, zijn NASA’s Hubble Space Telescope - astronomen misschien in de stemming om te dansen op het Calypso-feestlied "Hot, Hot, Hot". Dat komt omdat deze opgeblazen werelden ter grootte van Jupiter zo gevaarlijk dicht bij hun moederster staan ​​dat ze worden geroosterd bij kokende temperaturen boven de 1700 graden Celsius. Dat is heet genoeg om de meeste metalen te verdampen, inclusief titanium. Ze hebben de heetste planetaire atmosferen ooit gezien.

De Melkweg heeft een binnenring, net buiten de kern

Vergeleken met andere sterrenstelsels, die astronomen relatief gemakkelijk kunnen oplossen, zijn de structuur en grootte van de Melkweg voortdurend herontdekt. De meest recente is afkomstig van het Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics (MPE), waar wetenschappers een voorheen onontdekte binnenring van metaalrijke sterren net buiten de Galactische Balk hebben gevonden. Het bestaan van deze ring heeft nieuwe inzichten opgeleverd in de stervorming in dit deel van het melkwegstelsel tijdens de vroege geschiedenis van het stelsel.

Komende activiteiten