Vanaf nu kan je bij Urania tickets in voorverkoop aankopen voor het planetarium of full-dome film

Bezoek het nieuwe Urania-planetarium!
Vanaf nu kan je tickets in voorverkoop met 1 of 2 euro korting aankopen voor planetariumvoorstellingen of full-dome film.
Tickets in voorverkoop kunnen tot 48 uur voor de voorstelling online aangekocht worden en liggen dan klaar aan de kassa de dag zelf.

Solden in onze Astroshop

Sinds vandaag zijn het ook solden in de Astroshop. We hebben weer heel wat kortingen in de aanbieding. Zo bieden we korting op dvd's, algemene boeken over sterrenkunde, ruimtevaart en weerkunde. Naast de gewone producten staan ook enkele telescopen, oculairs en accessoires in promotie. Kijk voor de volledige lijst op onze speciale soldenpagina.

Nieuwe zoektocht naar Aarde-achtige planeten buiten ons zonnestelsel

Astronomen pleiten voor een nieuwe missie om naar aardachtige planeten buiten ons zonnestelsel te zoeken.
De missie, bijgenaamd 'HabEx' voor 'The Habitable Exoplanet Observatory', zou een telescoop gebruiken met een spiegel groter dan die van Hubble. Met origamitechnieken (*) zou men een ​​externe “starshade” (sterreschild) ontplooien, die het licht van de ouderster zou blokkeren. Zo moet het mogelijk zijn te zoeken naar lichtzwakke planeten rond die ster, alsook om ze te karakteriseren. Aldus een presentatie op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Geophysical Union.

60 jaar oud mysterie van de magnetische golven van de zon ontrafeld

Een baanbrekende nieuwe ontdekking waarom de magnetische golven van de zon sterker worden en groeien terwijl ze uit het oppervlak komen, kan helpen het mysterie op te lossen over hoe de corona van de zon zijn temperatuur van meerdere miljoenen graden handhaaft. Al meer dan 60 jaar hebben observaties van de zon aangetoond dat naarmate de magnetische golven het binnenste van de zon verlaten, ze sterker worden, maar tot nu toe is er geen solide observatiebewijs waarom dit het geval was. De hoge temperaturen van de corona zijn ook altijd een mysterie geweest. Het oppervlak van de zon heeft een temperatuur van +- 6000 K terwijl de temperatuur in de corona kan oplopen tot meer dan 1.000.000 K.

Drie zwarte gaten in het centrum van één en hetzelfde sterrenstelsel!

Het uitgebreid bestudeerde sterrenstelsel NGC 6240 - ongeveer 300 miljoen lichtjaar verwijderd van de aarde - werd eerder verondersteld zijn vreemde vorm te hebben gekregen in het proces waarbij twee verschillende sterrenstelsels samengevoegd zijn tot één, waardoor twee superzware zwarte gaten (één van elk sterrenstelsel) op de plaats van botsing achterbleven.

Een wormgat? Dit vraagt een woordje uitleg.

Sinds het uitbrengen van de sciencefiction film “Interstellar” weet de halve wereld dat wormgaten kunnen gebruikt worden om razendsnel van de ene naar de andere plek in de ruimte te reizen. Met een ruimteschip door een wormgat vliegen kunnen we echter nog lang niet – ondanks schitterende beelden uit afleveringen van Star Trek of Star Wars - maar onderzoekers hebben wel een methode ontwikkeld om wormgaten te vinden. Als ze er zijn tenminste…