Urania-bezoekerscentrum

Ons bezoekerscentrum is open voor individuele bezoekers iedere vrijdagavond van 19:30 uur tot 22:30 uur en iedere woensdag en zondag van 14 uur tot 16u00.

Wat valt er te beleven?

Thema- en vaste tentoonstelling

"50 jaar maanlanding" is onze huidige thematentoonstelling. Hier kom je meer te weten over het traject van en naar de maan en hoe we erin geslaagd zijn om mensen op de maan te laten landen. De tentoonstelling werpt ook een blik op de toekomst van het maanreizen. Als pronkstuk staat er een replica van de machtige Saturn V raket op schaal.

De vaste tentoonstelling spitst zich toe op meteorieten en kometen. Wil je weten waar deze stenen vandaan komen en welke gevolgen een impact heeft voor onze planeet? Je vindt de antwoorden via leerzame tentoonstellingspanelen en interactieve beeldschermen. En test nadien zeker je opgedane kennis in de digitale astroquiz!

Schaalmodel zonnestelsel

Kom alles te weten over ons zonnestelsel aan de hand van boeiende panelen waarop de hemellichamen in ons zonnestelsel van naderbij bekeken worden. De afstanden tussen en de grootte van de planeten komen aan bod in het 12 meter lange schaalmodel.

Planetarium

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Full-dome of 360° films

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Waarnemingstoren

In de Urania-waarnemingstoren bekijk je de 40cm Cassegrain (Gobelijn-telescoop) en kom je te weten hoe zo'n telescoop werkt. Bij helder weer kijk je zelf naar de zon, de maan, de planeten en of de heldere deep-sky objecten.

Urania Astrobar

In de Astrobar geniet je van drankje of een kleine snack voor of na de planetariumvoorstelling/rondleiding.

Urania Astroshop

In de Urania Astroshop vind je het grootste gamma sterrenkundige producten in België. Het assortiment bestaat uit meer dan 800 artikelen. Of het nu een boek, blu ray, poster, atlas, globe of weerstation is, je vindt het er allemaal. Ook telescopen, verrekijkers, oculairs en andere accessoires worden verkocht voor zowel kinderen, beginners als gevorderden.

Toegangsprijzen bezoekerscentrum met planetarium en kijkmoment.

Kinderplanetariumvoorstellingen (toegankelijk voor kinderen vanaf 6 jaar, onder begeleiding van een volwassene)

Avondvoorstelling - om 19u45 op vrijdagavond

Dagvoorstellingen - om 14:15 uur op woensdag en zondag

Tickets in voorverkoop kosten €6,- en zijn enkel te koop online tot 48 uur voor de voorstelling door hier te drukken. Ter plaatse aan de kassa betaal je 7 euro.

Toegangsprijzen bezoekerscentrum met planetarium en kijkmoment.

Publieke Planetariumvoorstellingen (toegankelijk voor kinderen vanaf 10 jaar, onder begeleiding van een volwassene)

Avondvoorstelling - om 20:30 uur op vrijdagavond

Dagvoorstellingen - om 15:00 uur op zondag

Tickets in voorverkoop kosten 7 euro pp en zijn enkel te koop online tot 48 uur voor de voorstelling door hier te drukken. Ter plaatse aan de kassa betaal je 8 euro.

Aanbod Full-dome of 360° films in het nederlands:

Fulldome film over 50 jaar maanlanding (6+) : Vijftig jaar Apollo

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen.
Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Dagvoorstelling

Woensdag om 15u15 en zondag om 16u00

Tickets: €7,- PP

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : Van aarde tot universum

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Avondvoorstelling

Vrijdag om 21 uur

Tickets €7,- PP

Vanaf nu kan je bij Urania tickets in voorverkoop aankopen met korting voor het planetarium of full-dome film door HIER te drukken.