Urania-bezoekerscentrum

UPDATE 30 AUGUSTUS 2020

Vanaf 1 september is het Urania-bezoekerscentrum open op vrijdagavond en op woensdag- en zondagnamiddag.

Vooraf reserveren voor een bezoekmoment is verplicht en kan enkel online

We houden het graag veilig, zowel voor jou als voor onze medewerkers! Daarom is het aantal bezoekers per bezoekmoment beperkt tot 12 personen.

Een bezoekmoment bestaat uit:

• Vrij bezoek aan de tentoonstellingsruimte.
  • Planetariumvoorstelling (30 minuten)
  • Full-domefilm (30 minuten)
  • Bezoek aan de waarnemingstoren met kijkmoment bij helder weer.

Binnen is het dragen van een mondmasker verplicht

Bezoekers die niet over een mondmasker beschikken, kunnen aan het onthaal een mondmasker aanschaffen (kostprijs: 1 euro).

Lees hier hoe het bezoek praktisch verloopt in coronatijd!

Wat valt er te beleven?

Thema- en vaste tentoonstelling

"50 jaar maanlanding" is onze huidige thematentoonstelling. Hier kom je meer te weten over het traject van en naar de maan en hoe we erin geslaagd zijn om mensen op de maan te laten landen. De tentoonstelling werpt ook een blik op de toekomst van het maanreizen. Als pronkstuk staat er een replica van de machtige Saturn V raket op schaal.

De vaste tentoonstelling spitst zich toe op meteorieten en kometen. Wil je weten waar deze stenen vandaan komen en welke gevolgen een impact heeft voor onze planeet? Je vindt de antwoorden via leerzame tentoonstellingspanelen en interactieve beeldschermen. En test nadien zeker je opgedane kennis in de digitale astroquiz!

Schaalmodel zonnestelsel

Kom alles te weten over ons zonnestelsel aan de hand van boeiende panelen waarop de hemellichamen in ons zonnestelsel van naderbij bekeken worden. De afstanden tussen en de grootte van de planeten komen aan bod in het 12 meter lange schaalmodel.

Planetarium

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Full-dome of 360° films

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Waarnemingstoren

In de Urania-waarnemingstoren bekijk je de 40cm Cassegrain (Gobelijn-telescoop) en kom je te weten hoe zo'n telescoop werkt. Bij helder weer kijk je zelf naar de zon, de maan, de planeten en of de heldere deep-sky objecten.

Urania Astrobar

In de Astrobar geniet je van drankje of een kleine snack voor of na de planetariumvoorstelling/rondleiding.

Urania Astroshop

In de Urania Astroshop vind je het grootste gamma sterrenkundige producten in België. Het assortiment bestaat uit meer dan 800 artikelen. Of het nu een boek, blu ray, poster, atlas, globe of weerstation is, je vindt het er allemaal. Ook telescopen, verrekijkers, oculairs en andere accessoires worden verkocht voor zowel kinderen, beginners als gevorderden.

Toegangsprijzen bezoekerscentrum met planetarium, full-domefilm en kijkmoment.

Kindervoorstellingen (toegankelijk voor kinderen vanaf 6 jaar, onder begeleiding van een volwassene)

Avondvoorstelling - om 19.45 u. op vrijdagavond

Dagvoorstelling - om 14.15 u. op woensdag en zondag

FILM: Nederlandstalige 360° kinderanimatiefilm Lucia en het meteorietenmysterie

Combi-ticket planetarium + film kost 10 euro - enkel te koop online tot 24 uur voor de voorstelling door HIER te drukken.

Publieksvoorstellingen (toegankelijk voor kinderen vanaf 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene)

Avondvoorstelling - om 20.45 u. op vrijdagavond

Dagvoorstelling - om 15.30 u. op zondag

Overzicht filmprogrammatie vanaf 1 september 2020

1ste vrijdag om 20.45 u.  Capcom go - over de maanlanding
 2de vrijdag om 20.45 u.  Van aarde tot universum
 3de vrijdag om 20.45 u.  Phantom of the Universe (over donkere materie)
 4de vrijdag om 20.45 u.  De Zon - ster van het leven
 zondag om 15.15 u.  De Zon - ster van het leven

Combi-ticket  planetarium + film kost 10 euro -  enkel te koop online tot 24 uur voor de voorstelling door HIER te drukken.

Meer info over de full-dome of 360° films in het nederlands

Kinder fulldome film over sterrenkunde (6+) : Lucia en het meteorietenmysterie

Wanneer: woensdag en zondagnamiddag, en vrijdagavond

We gaan op verkenning met Lars, de ijsbeer, en Robin, de pinguïn. Ze reizen met hun ruimteboot Polaris om het poollicht nader te bestuderen. Wanneer ze echter geraakt worden door een meteoriet crashen ze aan de voet van een oude Maya tempel en ontmoeten ze Lucia, een pittige kolibrie die gek is van rotsen. Zij vertelt hen de legende van de ‘lichtgevende stenen’. Meteoren, of vallende sterren – de ‘lichtgevende stenen’ – intrigeren hen allemaal. Op zoek naar antwoorden gaan ze op pad naar de Maan, langs de planetoïdengordel en belanden ze uiteindelijk op een komeetkern. Op die manier leren ze allerlei nieuwe dingen en weetjes over het zonnestelsel.

Fulldome film over ruimtevaart (6+) : Over de maanlanding

Wanneer: 1ste vrijdag van de maand

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen.
Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : Van aarde tot universum

Wanneer: 2de vrijdag van de maand

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : De Zon - ster van het leven

Wanneer: 3de vrijdag van de maand en op zondagnamiddag

Onze centrale ster levert energie aan de Aarde sinds haar ontstaan, meer dan vier miljard jaar terug. Ze bepaalt zo de activiteit in de atmosfeer en is van belang voor alle leven op Aarde. De passage van de vurige schijf van de Zon aan de hemel – van dag tot dag, van maand tot maand – was een manier om de tijd bij te houden voor talloze beschavingen in het verleden. Onze Zon is een ‘gele dwergster’, maar laat je door deze term niet misleiden: elke seconde verbruikt onze Zon 600 miljoen ton waterstof en ze bevat 500 keer meer massa dan alle planeten samen. Ervaar de unieke beelden van het heftige zonsoppervlak en ontdek de geheimen van de belangrijkste ster in ons leven.

Fulldome film over sterrenkunde (12+) : Phantom of the Universe

Wanneer: 4de vrijdag van de maand

Deze fulldome produktie vertelt de boeiende geschiedenis van de donkere materie. Van bij de Oerknal tot aan de indirecte bewijzen in de 21ste eeuw. De film toont ons de eerste aanwijzingen voor het bestaan van donkere materie in de jaren 1930 en neemt de kijker mee naar de diepten van een oude goudmijn in South Dakota. Daar bevindt zich de gevoeligste detector voor donkere materie van de hele wereld. Vervolgens wordt de toeschouwer meegenomen naar de Large Hadron Collider, de grootste en krachtigste deeltjesversneller van de wereld in het CERN te Genève. Daar probeert een team internationale wetenschappers om de sporen van donkere materie te detecteren. Donkere materie is tot hiertoe nog nooit rechtstreeks waargenomen maar haar bestaan wordt in de kosmologie niet meer in vraag gesteld.