Astrofysica

Deze cursus past theoretische natuurkundige beginselen toe in de astronomie en bestaat uit drie delen:

- deel 1 “Hemelmechanica en de werking van sterren “(voorjaar 2020);

- deel 2 “Steratmosferen en de evolutie van sterren en sterrenstelsels” (voorjaar 2021);

- deel 3 “Kosmologie” (voorjaar 2022).

De cursus wordt in het deel 1 ingeleid door een herhaling van enkele wiskundige begrippen. Echter in de cursus zelf zal het accent meer op benaderingen en eenvoudige berekeningen liggen dan wel op lange mathematische afleidingen. De fundamentele natuurkundige principes worden eerst zorgvuldig uitgelegd. Deze worden vervolgens gebruikt om astronomische problemen te berekenen. Bij de cursus wordt ook een Excel spreadsheet verdeeld met voorbeelden van berekeningen. De cursist kan dan thuis zelf de berekeningen nagaan en op eigen kracht andere oefeningen oplossen die ter beschikking gesteld zullen worden.

De drie delen van de cursus zijn relatief onafhankelijk daar waar nodig zal eventueel kort de stof herhaald worden uit een ander deel. Op het einde van de cursus moet de cursist wetenschappelijke artikelen en studieboeken begrijpen zoals bijvoorbeeld de level 3 Open University cursussen.

Dit werkjaar wordt het gedeelte "Hemelmechanica en de werking van sterren" gegeven.

De cursus vangt aan met een opfrissing van wiskundige begrippen gevolgd door een opfrissing van de klassieke mechanica. Dit wordt dan toegepast op een aantal problemen uit de astronomie: baanberekeningen van planeten, resonanties, Roche limiet, enz. Vervolgens wordt thermodynamica behandeld en dit wordt dan gebruikt om de stervergelijkingen op te stellen. We eindigen met een bespreking van het Hertzsprung Russell diagram.

De lessen starten in het voorjaar en gaan door op de donderdagavonden: 9, 23, 30 januari, 6, 13, 20 februari, 5, 12, 19, 26 maart 2020

De deelnameprijs bedraagt 25,00 euro.

Om deel te nemen aan deze cursus dien je lid te zijn van Urania.

Inschrijven doe je  via het online inschrijvingsformulier of op de sterrenwacht zelf, tijdens de openingsuren.

Het lesprogramma is pas definitief vanaf de opendeurdagen (13-15 september 2019), de data hieronder zijn dus nog voorlopig.

Lessen

Momenteel zijn er geen lessen gepland voor het geslecteerde werkjaar.