Astrofysica

BELANGRIJKE INFO i.v.m. CURSUSJAAR 2020 - 2021

Het cursusjaar 2020 – 2021 zal anders verlopen dan we gewend zijn.

Momenteel (3 augustus 2020) gaan we ervan uit dat we in september met ons cursusjaar kunnen starten, zij het met de nodige veiligheidsmaatregelen.

Concreet betekent dit o.a. dat het aantal cursisten dat ter plaatse bij Urania wordt toegelaten, beperkt zal worden. De aanwezige cursisten worden geacht de dan geldende veiligheidsmaatregelen correct na te leven!

Om toch zoveel mogelijk mensen de kans te geven onze cursussen te volgen, werkten we nieuwe cursusformules uit! Vanaf september bieden we een aantal cursussen ook online aan!

Cursisten kunnen vanaf nu kiezen tussen 3 CURSUSFORMULES!

Cursusformule “LOKAAL-PAS”

Je volgt de cursus ter plaatse in onze lokalen, uiteraard indien toegelaten en in overeenstemming met de geldende maatregelen.

Cursusformule “VIDEO-PAS”

Je volgt de cursus online, via een persoonlijke en beveiligde link. Je kan de les zo vaak herbekijken als je wilt. De lessen komen online 1 dag na de fysieke les en blijven beschikbaar tot aan het einde van het cursusjaar.

Als je voor deze formule kiest, kan je de lessen NIET ter plaatse bijwonen. Als lid ben je uiteraard altijd welkom tijdens onze openingsuren, maar je hebt geen toegang tot de lessen.

Om de online lessen te kunnen volgen, dien je een account aan te maken op de Urania-website.

Cursusformule “COMBI-PAS”

Combinatie van beide bovenstaande formules: je mag de lessen ter plaatse volgen, maar je krijgt ook toegang tot de online lessen, via een persoonlijke en beveiligde link.

Dit cursusjaar wordt DEEL 2 gegeven. De cursus zal doorgaan op WOENSDAGAVOND! Start in januari 2021.

Deze cursus past theoretische natuurkundige beginselen toe in de astronomie en bestaat uit drie delen:

- deel 1 “Hemelmechanica en de werking van sterren “(voorjaar 2020);

- deel 2 “Steratmosferen en de evolutie van sterren en sterrenstelsels” (voorjaar 2021);

- deel 3 “Kosmologie” (voorjaar 2022).

De cursus wordt in het deel 1 ingeleid door een herhaling van enkele wiskundige begrippen. Echter in de cursus zelf zal het accent meer op benaderingen en eenvoudige berekeningen liggen dan wel op lange mathematische afleidingen. De fundamentele natuurkundige principes worden eerst zorgvuldig uitgelegd. Deze worden vervolgens gebruikt om astronomische problemen te berekenen. Bij de cursus wordt ook een Excel spreadsheet verdeeld met voorbeelden van berekeningen. De cursist kan dan thuis zelf de berekeningen nagaan en op eigen kracht andere oefeningen oplossen die ter beschikking gesteld zullen worden.

De drie delen van de cursus zijn relatief onafhankelijk daar waar nodig zal eventueel kort de stof herhaald worden uit een ander deel. Op het einde van de cursus moet de cursist wetenschappelijke artikelen en studieboeken begrijpen zoals bijvoorbeeld de level 3 Open University cursussen.

Dit werkjaar wordt het gedeelte "Steratmosferen en de evolutie van sterren en sterrenstelsels" gegeven.

CURSUSKOST

LOKAAL-PAS : 25 euro

VIDEO-PAS: 30 euro

COMBI-PAS: 40 euro

Om deel te nemen aan deze cursus dien je lid te zijn van Urania.

Inschrijven doe je  via het online inschrijvingsformulier of op de sterrenwacht zelf, tijdens de openingsuren.

Lessen

Momenteel zijn er geen lessen gepland voor het geslecteerde werkjaar.