De evolutie van sterrenstelsels: hoe realistisch zijn kosmologische simulaties?

Sterrenstelsels worden algemeen beschouwd als de basisbouwstenen van het heelal. De vorming en evolutie van sterrenstelsels is één van de belangrijkste open vragen in de moderne astrofysica. Meer dan 100 jaar na de voorstelling van het stemvorkdiagram van Hubble, begrijpen we nog steeds niet ten volle welke fysische processen leiden tot de verscheidenheid van sterrenstelsels die we rondom ons zien. Kosmologische computersimulaties spelen een steeds grotere rol in deze zoektocht. Maar zijn deze simulaties wel realistisch genoeg, en wat kunnen ze ons leren over de evolutie van sterrenstelsels doorheen de geschiedenis van het heelal?

Korte bio:

Maarten Baes is hoogleraar sterrenkunde aan de Universiteit Gent. Hij begon zijn carrière aan de UGent, en na omzwervingen in Cardiff en Santiago de Chile kwam hij uiteindelijk in 2005 als professor terug in Gent terecht. Zijn wetenschappelijke interesses zijn de structuur en evolutie van sterrenstelsels, interstellaire materie, numerieke astrofysica, en infraroodsterrenkunde.

Werkjaar:
2020 - 2021