Nicolaus Copernicus

Nicolaus Copernicus werd geboren in 1473 en verloor zijn vader reeds als kind. Hij werd opgevoed door zijn oom aan moederzijde: Lucas Watzenrode die later bisschop van Ermland zou worden. Lucas zag in de briljante jonge Nicolaus de toekomstige bisschop van Ermland.

Maar alles liep anders. Godsdienst interesseerde Nicolaus weinig of misschien zelfs niets. Wetenschap en kunsten des te meer.

Tijdens zijn reizen naar Noord Italië werd Nicolaus –onder andere- Arts, Jurist, kunstschilder en werd hij stevig opgeleid in Wiskunde en Sterrenkunde door Domenico Ferrara die hoogleraar in Bologna was.

Nicolaus kon uit de analyse van de Alfonsine Tafels (450 jaar waarnemingen van Arabische astronomen) afleiden dat Mars onmogelijk rond de aarde kon draaien. Wèl dat alle planeten –inclusief de aarde- rond de zon wentelen.

Dit heliocentrische wereldbeeld werd in 1543 in Nürnberg gedrukt in ongeveer 700 exemplaren dankzij de bemoeienissen van Joachim Rheticus, een jonge wiskundige uit Wittenberg. Het wereldberoemde boek heeft als titel: “De Revolutionibus Orbium Coelestium”. De eerste grote ontdekking van de Renaissance stond op die manier zwart op wit op papier.

De R.K. kerk haalde het boek in 1835 van de index met boeken die door vrome katholieken niet mochten gelezen worden.

*          *          *

Walter van Rensbergen (° 1941) is emeritus hoogleraar in natuurkunde en sterrenkunde van de Vrije Universiteit Brussel.

Zijn onderzoek plaatst zich in het domein van de structuur en evolutie van dubbelsterren.

Hardlopen is een andere passie van de spreker. Hij onderhoudt die passie nog steeds zo goed en zo kwaad als mogelijk. Maar in zijn jonge tijd behaalde hij enkele Belgische titels en records.

Werkjaar:
2020 - 2021