Tickets in voorverkoop voor een bezoek aan Urania

*** UPDATE *** Zomerprogrammatie nu online!

VOORAF RESERVEREN NOODZAKELIJK.  Tickets enkel online verkrijgbaar.

Vanaf maandag 6 juli: zomerprogrammatie!

Het bezoekerscentrum is iedere dag open.

Momenteel is een bezoek aan het bezoekerscentrum enkel mogelijk in combinatie met een planetarium- en full-dome filmvoorstelling (combi-ticket).

Tickets kosten 10 euro en kunnen enkel online aangekocht worden tot 24 uur voor de voorstelling.

Voor Uranialeden: lees HIER hoe je je gratis tickets kan reserveren.

Bestel nu je tickets voor de voorstellingen op:

Urania's coronazomer - overzicht filmprogrammatie 6 juli - 28 augustus 2020

Kindervoorstellingen om 14u15: Lucia en het meteorietenmysterie (in het Nederlands!)

Publieke voorstellingen:

DAG  FILM
maandagmiddag Van aarde tot universum
dinsdagmiddag Capcom go - over de maanlanding
dinsdagavond Phantom of the Universe (over donkere materie)
woensdagmiddag De Zon - ster van het leven
donderdagmiddag Phantom of the Universe (over donkere materie)
vrijdagmiddag Capcom go - over de maanlanding
vrijdagavond Van aarde tot universum
zaterdagmiddag Van aarde tot universum
zondagmiddag De Zon - ster van het leven

Tickets

Klik op de gewenste voorstelling om je tickets te kopen.

DAG KINDERVOORSTELLING PUBLIEKE VOORSTELLING

zondag 9 augustus 14.15 u. 15.30 u.
maandag 10 augustus 14.15 u. 15.30 u.
dinsdag 11 augustus 14.15 u. 15.30 u.
dinsdag 11 augustus 19.45 u. 20.45 u.
woensdag 12 augustus 14.15 u. 15.30 u.
donderdag 13 augustus 14.15 u. 15.30 u.
vrijdag 14 augustus 14.15 u. 15.30 u.
vrijdag 14 augustus 19.45 u.  20.45 u.
zaterdag 15 augustus GESLOTEN  GESLOTEN
zondag 16 augustus 14.15 u. 15.30 u.
maandag 17 augustus 14.15 u. 15.30 u.
dinsdag 18 augustus 14.15 u. 15.30 u.
dinsdag 18 augustus 19.45 u 20.45 u.
woensdag 19 augustus 14.15 u. 15.30 u.
donderdag 20 augustus 14.15 u. 15.30 u.
vrijdag 21 augustus 14.15 u. 15.30 u.
vrijdag 21 augustus 19.45 u 20.45 u.

Wat is een Planetarium ?

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Wat is full-dome of 360° films ?

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Meer info over de full-dome of 360° films in het Nederlands:

Kinder fulldome film over sterrenkunde (6+) : Lucia en het meteorietenmysterie

We gaan op verkenning met Vladimir, de ijsbeer, en James, de pinguïn. Ze reizen met hun ruimteboot Polaris om het poollicht nader te bestuderen. Wanneer ze echter geraakt worden door een meteoriet crashen ze aan de voet van een oude Maya tempel en ontmoeten ze Lucia, een pittige kolibrie die gek is van rotsen. Zij vertelt hen de legende van de ‘lichtgevende stenen’. Meteoren, of vallende sterren – de ‘lichtgevende stenen’ – intrigeren hen allemaal. Op zoek naar antwoorden gaan ze op pad naar de Maan, langs de planetoïdengordel en belanden ze uiteindelijk op een komeetkern. Op die manier leren ze allerlei nieuwe dingen en weetjes over het zonnestelsel.

Fulldome film over ruimtevaart (6+) : Over de maanlanding

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen.
Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Fulldome film over sterrenkunde (12+) : Van aarde tot universum

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Fulldome film over sterrenkunde (12+) : De Zon - ster van het leven

Onze centrale ster levert energie aan de Aarde sinds haar ontstaan, meer dan vier miljard jaar terug. Ze bepaalt zo de activiteit in de atmosfeer en is van belang voor alle leven op Aarde. De passage van de vurige schijf van de Zon aan de hemel – van dag tot dag, van maand tot maand – was een manier om de tijd bij te houden voor talloze beschavingen in het verleden. Onze Zon is een ‘gele dwergster’, maar laat je door deze term niet misleiden: elke seconde verbruikt onze Zon 600 miljoen ton waterstof en ze bevat 500 keer meer massa dan alle planeten samen. Ervaar de unieke beelden van het heftige zonsoppervlak en ontdek de geheimen van de belangrijkste ster in ons leven.

Fulldome film over sterrenkunde (12+) : Phantom of the Universe

Deze fulldome produktie vertelt de boeiende geschiedenis van de donkere materie. Van bij de Oerknal tot aan de indirecte bewijzen in de 21ste eeuw. De film toont ons de eerste aanwijzingen voor het bestaan van donkere materie in de jaren 1930 en neemt de kijker mee naar de diepten van een oude goudmijn in South Dakota. Daar bevindt zich de gevoeligste detector voor donkere materie van de hele wereld. Vervolgens wordt de toeschouwer meegenomen naar de Large Hadron Collider, de grootste en krachtigste deeltjesversneller van de wereld in het CERN te Genève. Daar probeert een team internationale wetenschappers om de sporen van donkere materie te detecteren. Donkere materie is tot hiertoe nog nooit rechtstreeks waargenomen maar haar bestaan wordt in de kosmologie niet meer in vraag gesteld.