Tickets in voorverkoop voor een bezoek aan Urania

*** UPDATE *** Vanaf 18 mei heropent het bezoekerscentrum.

VOORAF RESERVEREN NOODZAKELIJK.  Tickets enkel online verkrijgbaar.

De bezoekmomenten voor het publiek starten op woensdag 27 mei. Tickets zijn nu beschikbaar!

Het bezoekerscentrum is open op woensdag- en zondagnamiddag en op vrijdagavond.

Momenteel is een bezoek aan het bezoekerscentrum enkel mogelijk in combinatie met een planetarium- en full-dome filmvoorstelling (combi-ticket).

Tickets kosten 10 euro en kunnen enkel online aangekocht worden tot 24 uur voor de voorstelling.

Bestel nu je tickets voor de voorstellingen op:

Zondag 7 juni

Combi-tickets aankopen voor de kinderplanetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "over de maanlanding" aan 10 euro om 14.15 u. door HIER te drukken.

Combi-tickets aankopen voor de publieke planetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "De Zon - ster van het leven" aan 10 euro om 15.30 u. door HIER te drukken.

Woensdag 10 juni

Combi-tickets aankopen voor de kinderplanetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "over de maanlanding" aan 10 euro om 14.15 u. door HIER te drukken.

Vrijdag 12 juni

Combi-tickets aankopen voor de kinderplanetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "over de maanlanding" aan 10 euro om 19.45 u door HIER te drukken.

Combi-tickets aankopen voor de publieke planetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "Van aarde tot universum" aan 10 euro om 20.45 u door HIER te drukken.

Zondag 14 juni

Combi-tickets aankopen voor de publieke planetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "De Zon - ster van het leven" aan 10 euro om 15.30 u. door HIER te drukken.

Woensdag 17 juni

Vrijdag 19 juni

Wat is een Planetarium ?

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Wat is full-dome of 360° films ?

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Meer info over de full-dome of 360° films in het nederlands:

Full-dome film over ruimtevaart (6+) : Over de maanlanding

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen. Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Full-dome film over sterrenkunde (10+) : Van aarde tot universum

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Full-dome film over sterrenkunde (8+) : De Zon - ster van het leven

Onze centrale ster levert energie aan de Aarde sinds haar ontstaan, meer dan vier miljard jaar terug. Ze bepaalt zo de activiteit in de atmosfeer en is van belang voor alle leven op Aarde. De passage van de vurige schijf van de Zon aan de hemel – van dag tot dag, van maand tot maand – was een manier om de tijd bij te houden voor talloze beschavingen in het verleden. Onze Zon is een ‘gele dwergster’, maar laat je door deze term niet misleiden: elke seconde verbruikt onze Zon 600 miljoen ton waterstof en ze bevat 500 keer meer massa dan alle planeten samen. Ervaar de unieke beelden van het heftige zonsoppervlak en ontdek de geheimen van de belangrijkste ster in ons leven.