Tickets in voorverkoop voor een bezoek aan Urania

Bezoek het Urania-planetarium!

Vanaf nu kan je tickets aankopen voor een combi-programma planetariumvoorstelling + full-dome film.

Tickets kunnen enkel online aangekocht worden en factuur van aankoop moet getoond worden aan de kassa.

VOORAF RESERVEREN NOODZAKELIJK.  Tickets enkel online verkrijgbaar.

Momenteel is een bezoek aan het bezoekerscentrum enkel mogelijk in combinatie met een planetarium- en full-dome filmvoorstelling (combi-ticket).

Tickets kosten 10 euro en kunnen enkel online aangekocht worden tot 24 uur voor de voorstelling.

Voor Uranialeden: lees HIER hoe je je gratis tickets kan reserveren.

Overzicht filmprogrammatie vanaf 1 september 2020

woensdag om 14.15 u.  Lucia en het meteorietenmysterie
 vrijdag om 19.45 u.  Lucia en het meteorietenmysterie
 1ste vrijdag om 20.45 u.  Capcom go - over de maanlanding
 2de vrijdag om 20.45 u.  Van aarde tot universum
 3de vrijdag om 20.45 u.  Phantom of the Universe (over donkere materie)
 4de vrijdag om 20.45 u.  De Zon - ster van het leven
 zondag om 14.15 u.  Lucia en het meteorietenmysterie
 zondag om 15.15 u.  De Zon - ster van het leven

Bestel nu je tickets voor de voorstellingen:

• Kindervoorstellingen om 14.15 u. (woensdag- en zondagmiddag) en 19.45 u. (vrijdagavond)

• Publieke voorstellingen op vrijdagavond 20.45 u en zondagmiddag 15.15 u

Tickets

Klik op de gewenste voorstelling om je tickets te kopen.

DAG KINDERVOORSTELLING PUBLIEKE VOORSTELLING

vrijdag 2 oktober 19.45 u.  volzet 20.45 u. volzet

zondag 4 oktober 14.15 u. 15.15 u.

woensdag 7 oktober 14.15 u.

vrijdag 9 oktober 19.45 u.   volzet 20.45 u. volzet
zaterdag 10 oktober 19.45 u. 20.45 u. volzet
zondag 11 oktober 14.15 u. 15.15 u.

woensdag 14 oktober 14.15 u.

DAG KINDERVOORSTELLING PUBLIEKE VOORSTELLING

vrijdag 16 oktober 19.45 u.  20.45 u. volzet

zondag 18 oktober

woensdag 21 oktober 14.15 u.

vrijdag 23 oktober 19.15 u.

zondag 25 oktober 14.15 u.  15.15 u.

woensdag 28 oktober 14.15 u.

Wat is een Planetarium ?

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Wat is full-dome of 360° films ?

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Meer info over de full-dome of 360° films in het Nederlands:

Kinder fulldome film over sterrenkunde (6+) : Lucia en het meteorietenmysterie

We gaan op verkenning met Vladimir, de ijsbeer, en James, de pinguïn. Ze reizen met hun ruimteboot Polaris om het poollicht nader te bestuderen. Wanneer ze echter geraakt worden door een meteoriet crashen ze aan de voet van een oude Maya tempel en ontmoeten ze Lucia, een pittige kolibrie die gek is van rotsen. Zij vertelt hen de legende van de ‘lichtgevende stenen’. Meteoren, of vallende sterren – de ‘lichtgevende stenen’ – intrigeren hen allemaal. Op zoek naar antwoorden gaan ze op pad naar de Maan, langs de planetoïdengordel en belanden ze uiteindelijk op een komeetkern. Op die manier leren ze allerlei nieuwe dingen en weetjes over het zonnestelsel.

Fulldome film over ruimtevaart (6+) : Over de maanlanding

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen.
Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : Van aarde tot universum

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : De Zon - ster van het leven

Onze centrale ster levert energie aan de Aarde sinds haar ontstaan, meer dan vier miljard jaar terug. Ze bepaalt zo de activiteit in de atmosfeer en is van belang voor alle leven op Aarde. De passage van de vurige schijf van de Zon aan de hemel – van dag tot dag, van maand tot maand – was een manier om de tijd bij te houden voor talloze beschavingen in het verleden. Onze Zon is een ‘gele dwergster’, maar laat je door deze term niet misleiden: elke seconde verbruikt onze Zon 600 miljoen ton waterstof en ze bevat 500 keer meer massa dan alle planeten samen. Ervaar de unieke beelden van het heftige zonsoppervlak en ontdek de geheimen van de belangrijkste ster in ons leven.

Fulldome film over sterrenkunde (12+) : Phantom of the Universe

Deze fulldome produktie vertelt de boeiende geschiedenis van de donkere materie. Van bij de Oerknal tot aan de indirecte bewijzen in de 21ste eeuw. De film toont ons de eerste aanwijzingen voor het bestaan van donkere materie in de jaren 1930 en neemt de kijker mee naar de diepten van een oude goudmijn in South Dakota. Daar bevindt zich de gevoeligste detector voor donkere materie van de hele wereld. Vervolgens wordt de toeschouwer meegenomen naar de Large Hadron Collider, de grootste en krachtigste deeltjesversneller van de wereld in het CERN te Genève. Daar probeert een team internationale wetenschappers om de sporen van donkere materie te detecteren. Donkere materie is tot hiertoe nog nooit rechtstreeks waargenomen maar haar bestaan wordt in de kosmologie niet meer in vraag gesteld.