Nieuwsberichten

Urania uitstap naar Volkssterrenwacht Beisbroek en Astropolis

Op zaterdag 28 mei brengt de Urania uitstap ons naar de kust, voor een bezoek aan de collega’s van Volkssterrenwacht Beisbroek in Brugge en Astropolis in Oostende. In de voormiddag worden we verwacht bij Cozmix, het bezoekerscentrum van Volkssterrenwacht Beisbroek. We krijgen een uitgebreide rondleiding door het bezoekerscentrum en de sterrenwacht. Daarbij bezoeken we ook de observatietoren met o.a. een 20 cm refractor, een 30 cm Schmidt-Cassegrain en een Lunt refractor voor H-alfa waarnemingen van de zon. En net als Urania beschikt Cozmix over een Zeiss planetariumprojector. Zo kunnen we zien hoe onze collega’s hun planetariumvoorstellingen aanpakken. We worden ook getrakteerd op een full-dome filmvoorstelling “Missie planetoïde”.

Maansverduistering op maandagochtend 16 mei: Urania is open van 4 tot 7 uur!

Maansverduistering op maandagochtend 16 mei: Urania is open van 4 tot 7 uur.

Op maandag 16 mei vindt er in de vroege ochtend een totale maansverduistering plaats. De maan komt in de kernschaduw van de aarde terecht tussen 05.29 u. en 06.54 u. Omdat de maan ondergaat om 05.53 u. en de zon reeds om 05.52 u. opkomt, zal deze maansverduistering bij ons slechts gedeeltelijk én onder moeilijke omstandigheden (want dicht bij de horizon) te zien zijn.

Voor vroege vogels!
Op maandagochtend 16 mei is Urania is open voor het publiek vanaf 4 uur tot 7 uur. We stellen telescopen en verrekijkers op zodat je de maansverduistering goed kan bekijken vanaf onze waarnemingstoren.

Kijkavond op 14 april op het dakterras van het MAS

Update: De kijkavond kan niet doorgaan, er zal teveel hoge bewolking zijn.

Tijdens de paasvakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania op donderdagavond 14 april van 21 tot 23 uur een gratis kijkmoment met sterrenkijker op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen.

Deze kijkavond gaat enkel door bij opklaringen en/of helder weer. De maan, Orionnevel en Plejaden zullen bekeken worden door verschillende sterrenkijkers.

Extra planetariumvoorstellingen paasvakantie 2022

In de paasvakantie is Urania ook extra geopend op maandag, woensdag, vrijdagnamiddag en dinsdagavond!

Ook nu voorzien we extra planetariumvoorstellingen tijdens de vakantie!

Naast de reguliere voorstellingen op zondagnamiddag en vrijdagavond, zijn er extra voorstellingen op maandag, woensdag, vrijdagnamiddag en dinsdagavond!

Je maakt kennis met de lentesterrenhemel in ons Zeiss Planetarium + fulldome film aangevuld met een kijkmoment.

Urania kijkmiddag op zondag 22 mei 2022

Op zondag 22 mei 2022 is er op Urania een kijkmiddag. Voor kinderen start de kijkmiddag om 14.15 u. met een kinderplanetarium-voorstelling en de Nederlandstalige kinderanimatie full-domefilm. Nadien kan je bij helder weer met eigen ogen door onze grote telescoop veilig kijken naar de zon! De publieke kijkmiddag start om 15.15 u. met een planetarium-voorstelling + een full-domefilm. Nadien bezoek waarnemingstoren waar je bij helder weer met je eigen ogen veilig kan kijk door onze grote telescoop naar de zon! Ticket kost 10 euro.

Urania kijkavond op vrijdag 27 mei 2022

Op vrijdag 27 mei 2022 is er op Urania een kijkavond. Bij helder weer staan onze medewerkers paraat om je een blik te gunnen door onze grote telescoop, op o.a. de ringnevel. Voor kinderen start de kijkavond om 19.45 u. met een kinderplanetarium-voorstelling en de Nederlandstalige kinderanimatie full-domefilm. Nadien kan je met eigen ogen door onze grote telescoop kijken! De publieke kijkavond start om 20.45 u. met een planetarium-voorstelling + een full-domefilm. Nadien bezoek waarnemingstoren waar je met je eigen ogen kan kijk door onze grote telescoop! Ticket kost 10 euro.

Extra planetariumvoorstellingen krokusvakantie 2022

In de krokusvakantie is Urania ook extra geopend op maandag en vrijdagnamiddag!

Ook nu voorzien we extra planetariumvoorstellingen tijdens de vakantie!

Naast de reguliere voorstellingen op woensdag- en zondagnamiddag en vrijdagavond, zijn er extra voorstellingen op maandag en vrijdagnamiddag!

Je maakt kennis met de wintersterrenhemel in ons Zeiss Planetarium + fulldome film aangevuld met een kijkmoment.

Urania kijkavond op vrijdag 4 maart 2022

Op vrijdag 4 maart 2021 is er bij Urania een kijkavond die in het teken staat van Saving Private Orion editie 2022. Tel sterren in het sterrenbeeld Orion en vecht mee in de strijd tegen lichthinder! De kijkavond start om 19 uur met een kennismaking in ons planetarium over het project "Saving Private Orion". Nadien kijk je, bij helder weer, zelf naar het sterrenbeeld Orion en ga je sterren tellen! Vooraf inschrijven verplicht!

Kijkavond op 3 maart op het dakterras van het MAS

Update 03/03/2022: De kijkavond gaat door deze avond.

Tijdens de krokusvakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania op donderdagavond 3 maart van 19.30 tot 21.30 uur een gratis kijkmoment met sterrenkijker op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen.

Steun Urania vollenbak met CORNET

Een actie van TROOPER!

Via onze Trooperpagina kan je tussen 1 februari en 16 maart bakken CORNET-bier kopen en met elke aankoop steun je Urania!

Je kan twee soorten bakken CORNET kopen. Bij elke bak krijg je een gratis CORNET-glas.

Pages