Vanaf nu kan je bij Urania tickets in voorverkoop aankopen voor het planetarium of full-dome film

*** UPDATE *** Tot nader zijn order er geen planetariumvoorstellingen

Het nieuwe Urania-planearium is open voor het publiek!

Er zijn publieksvoorstellingen op woensdag- en zondagnamiddag en op vrijdagavond.

Vanaf nu kan je bij Urania tickets in voorverkoop met korting aankopen voor een planetariumvoorstelling of combi-tickets planetarium + full-dome film.

Tickets in voorverkoop kunnen online aangekocht worden tot 24 uur voor de voorstelling en liggen dan klaar aan de kassa de dag zelf. De aankoop van tickets online per bankoverschrijving kan maar tot 48 uur voor de voorstelling.

Bestel nu je tickets voor de voorstellingen op:

Woensdag

Tickets aankopen in voorverkoop voor de kinderplanetariumvoorstelling aan 6,- euro pp om 14.15 uur door HIER te drukken.

Combi-tickets aankopen in voorverkoop voor de kinderplanetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "over de maanlanding" aan 9,- euro pp om 14.15 door HIER te drukken.

Vrijdag

Tickets aankopen in voorverkoop voor de kinderplanetariumvoorstelling aan 6,- euro pp om 19.45 uur door HIER te drukken.

Tickets aankopen in voorverkoop voor de publieke planetariumvoorstelling aan 7,- euro pp om 20.45 uur door HIER te drukken.

Combi-tickets aankopen in voorverkoop voor de publieke planetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "Van aarde tot universum" aan 10,- euro pp om 20.45u door HIER te drukken.

Zondag

Combi-tickets aankopen in voorverkoop voor de kinderplanetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "De Zon - ster van het leven" aan 9,- euro pp om 14.15 door HIER te drukken.

Combi-tickets aankopen in voorverkoop voor de publieke planetariumvoorstelling + full-dome (360°) film "De Zon - ster van het leven" aan 10,- euro pp om 15u15 door HIER te drukken.

Tickets aankopen in voorverkoop voor de publieke planetariumvoorstelling aan 7,- euro pp om 15u45 uur door HIER te drukken.

Wat is een Planetarium ?

Maar liefst 3500 sterren flonkeren aan het planetarium-firmament! Urania heeft sinds september 2019 een prachtig nieuw planetarium met een 8-meter koepel. 45 toeschouwers kunnen in zeer comfortabele zetels kennismaken met de sterrenhemel. Onze planetariumgidsen tonen je het hemelgewelf zoals je hem tijdens een ideale, pikdonkere heldere nacht kan bewonderen! Ze leren je de sterrenbeelden herkennen en nemen je mee op een reis langs de sterrenhemel.

Wat is full-dome of 360° films ?

Naast de Zeiss ZKP-2 projector van de Antwerpse ZOO beschikt Urania ook over een full-dome projector waarmee op de koepel met een beeldveld van 360° films over astromomie en ruimtevaart kunnen geprojecteerd worden.

Aanbod Full-dome of 360° films in het nederlands:

Fulldome film over ruimtevaart (6+) : Over de maanlanding op woensdag om 15u15

Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan. Van 1969 tot 1972 zouden in totaal twaalf astronauten op onze naaste buur rondwandelen. Na een halve eeuw is het zeker de moeite om eens terug te kijken op het Apollo-programma. Herbeleef in deze fulldome documentaire de meest tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis van de ruimtevaart.

Klik op de foto voor een trailer van de film.

Fulldome film over sterrenkunde (10+) : Van aarde tot universum op vrijdag om 21u15

De nachtelijke sterrenhemel spreekt bij iedereen tot de verbeelding. Al eeuwenlang proberen we de daarin liggende mysteries van het universum te ontrafelen. Vandaag zorgen telescopen en ruimtemissies voor spectaculaire veranderingen in ons denken over de kosmos. Deze voorstelling neemt de bezoeker mee op ontdekkingsreis doorheen het uitgestrekte heelal. Vertrekken doen we bij de Oude Grieken en hun geocentrisch wereldbeeld. Langzaam aan laten moderne technologie en gigantische telescopen onze werkelijke plaats tussen de sterren zien. We leven op een kleine blauwe planeet in een onopvallende uithoek van een reusachtig sterrenstelsel. Onderweg komen we meer te weten over de planeten van ons zonnestelsel, soorten nevels en sterrenhopen.

Klik op de foto voor een trailer van de film.

Fulldome film over sterrenkunde (8+) : De Zon - ster van het leven op zondag om 15u15

Onze centrale ster levert energie aan de Aarde sinds haar ontstaan, meer dan vier miljard jaar terug. Ze bepaalt zo de activiteit in de atmosfeer en is van belang voor alle leven op Aarde. De passage van de vurige schijf van de Zon aan de hemel – van dag tot dag, van maand tot maand – was een manier om de tijd bij te houden voor talloze beschavingen in het verleden. Onze Zon is een ‘gele dwergster’, maar laat je door deze term niet misleiden: elke seconde verbruikt onze Zon 600 miljoen ton waterstof en ze bevat 500 keer meer massa dan alle planeten samen. Ervaar de unieke beelden van het heftige zonsoppervlak en ontdek de geheimen van de belangrijkste ster in ons leven.