Jeugdwerking Oberon

De jonge Uranialeden hebben sinds 1977 hun eigen werkgroep, Oberon.
Hier kunnen alle jeugdige sterrenwachters tussen 12 en 25 jaar hun astronomische ambities verwezenlijken!

Voor jongere kinderen (6 tot 11 jaar, lager onderwijs) organiseert Urania aangepaste cursussen en heuse Astrokids-sterrenkampen!

Vanaf het eerste middelbaar

Je debuut als Oberoniaan maak je in de jeugdcursus.
Deze cursus geeft je een uitgebreide basiskennis over het heelal en nodigt je uit om je aan te sluiten bij de jeugdwerking.

Bekijk hier het programma van de jeugdcursus

Het vervolg op de jeugdcursus zijn de werkkringen. Elk trimester kan je kiezen uit enkele verschillende onderwerpen, gegeven door Oberonianen. Hierin verdiep je je in een bepaald onderwerp, of worden ervaringen gedeeld.

Ook waarnemen staat op het verlanglijstje van elke Oberoniaan. Omdat de hemel in Hove lijdt onder lichtvervuiling, organiseert Oberon elk werkjaar twee driedaagsen en een kamp.

Welkom bij Oberon!

Om lid te worden van Oberon volstaat het om je lid te maken van Urania. Ben je tussen 12 en 25 jaar oud, word je automatisch als Oberoniaan toegevoegd.
Je geniet tevens van alle voordelen die het Uranialidmaatschap biedt.

Om aan de jeugdcursus deel te nemen, dien je hiervoor nog in te schrijven.

Om aan de zaterdagse Oberon-werkkringen deel te nemen, volstaat je Urania/Oberon-lidmaatschap.

Image
Oberon

Jeugdcursus Sterrenkunde (1ste tot 3de middelbaar)

De Jeugdcursus Sterrenkunde richt zich tot leerlingen van het 1ste tot en met het 3de middelbaar en geeft een algemeen overzicht van de sterrenkunde. Er wordt geen voorkennis van wiskunde, fysica of chemie verondersteld. Vertrekkend van een structuurtekening van het heelal komen achtereenvolgens zon, aarde, maan, planeten, kometen, meteoren, sterren en sterrenstelsels aan bod. Met het oog op de praktijk worden ook coördinaten, verrekijkers en telescopen behandeld.

Wanneer en hoe lang loopt de jeugdcursus?

De cursus start midden september (na de jaarlijkse Urania-opendeurdagen) en bestaat uit een tiental lessen. De lessen gaan door op zaterdagochtend van 10 tot 12 uur.
Eén les gaat door in het Urania-planetarium. Er zijn ook enkele waarnemingsavonden voorzien.

Programma jeugdcursus

Hoe inschrijven voor de jeugdcursus?

Om deel te nemen aan de jeugdcursus, moet je lid zijn van Urania. Eens je lidmaatschap in orde, kan je inschrijven voor de jeugdcursus.

Lid worden van Urania

Inschrijven jeugdcursus

Oberon Werkkringen

Nadat je de jeugdcursus gevolgd hebt, ben je welkom in de Oberon-werkkringen.
Elke zaterdagvoormiddag tijdens het schooljaar, tussen 10 en 12 uur, komen Oberonianen op de sterrenwacht bijeen om iets te delen over een onderwerp uit de astronomie.

Variatie in de onderwerpen

Met een vijftal verschillende werkkringen per semester, geleid door enthousiaste Oberonianen, vind je zeker een thema dat aansluit bij jouw interesses.
De onderwerpen zijn zeer gevarieerd, gaande van theoretische lessen tot meer praktische projectjes, bijvoorbeeld ruimtevaart, modelbouw, exoplaneten, ons zonnestelsel, kometen,...

Eigen inbreng of zelf een werkkring geven?

Wil je zelf een onderwerp voorstellen of een werkkring geven? Laat het weten aan de Oberonleiding.

Overzicht huidige werkkringen: ....

Neem zeker ook geregeld een kijkje in de Uraniakalender! Daar staan alle Oberonactiviteiten vermeld.

Wil je meer weten, mail dan naar de Oberonleider.