Opendeurdagen Urania van 9 tot 11 september 2016

De planeet Mars, dat is het thema van de opendeurdagen van Volkssterrenwacht Urania van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september. Via een thematentoonstelling over de ESA ruimtesonde ExoMars van het BIRA besteden we aandacht aan Mars en de ruimtesonde. Dit naar aanleiding van het bezoek van de Europese Ruimtesonde ExoMars aan de planeet in het najaar van 2016. Verder zijn er ook dit jaar tijdens de opendeurdagen planetariumvoorstellingen in ons Zeiss Planetarium waar het publiek kan komen genieten van een mooie sterrenhemel met 3500 sterren en verschillende voordrachten.

Verblijf in de ruimte maakt astronaut Scott Kelly jonger dan zijn tweelingbroer.

Voormalig NASA astronaut Scott Kelly keerde begin maart terug van een 340 dagen durende ruimtereis aan boord van het Internationaal Ruimtestation. Zijn tweelingbroer Mark die op de Aarde achterbleef werd hierdoor nog ouder dan hem.

“Ik was voorheen slechts 6 minuten ouder dan Scott, maar nu ben ik dus 6 minuten en 5 milliseconden ouder,” aldus Mark Kelly. Mark, voorheen zelf een NASA astronaut, grapte nog dat door de hogere dosis kosmische straling die zijn broer ondergaan heeft, hij misschien toch nog sneller zou verouderen dan hem.

Een nieuwe visie over het ontstaan van de manen van Mars

De planeet Mars heeft twee kleine maantjes: Phobos en Deimos. Men heeft steeds gedacht dat deze maantjes asteroïden waren die door Mars zijn ingevangen. De vorm en de oriëntatie van hun baan zijn echter niet in overeenstemming met deze hypothese. Een team van Belgische, Franse en Japanse wetenschappers onder leiding van dr. Pascal Rosenblatt van de Koninklijke Sterrenwacht van België suggereert nu dat Phobos en Deimos zijn gevormd uit het puin dat werd opgeworpen na een gigantische botsing van Mars met een protoplaneet, drie keer kleiner dan de planeet zelf.

Solden in onze Astroshop

Vanaf 1 juli zijn het ook solden in de Astroshop. We hebben weer heel wat kortingen in de aanbieding. Zo bieden we korting op boeken voor de gevorderde amateurastronoom, algemene boeken over sterrenkunde, weerkunde en ruimtevaart. Naast de gewone producten staan ook enkele telescopen en oculairs in promotie. Kijk voor de volledige lijst op onze speciale soldenpagina.

Extra planetariumvoorstellingen zomervakantie

Tijdens de zomervakantie voorziet Volkssterrenwacht Urania extra planetariumvoorstellingen! Je maakt kennis met de zomersterrenhemel in ons Zeiss Planetarium aangevuld met een korte rondleiding doorheen de sterrenwacht, inclusief een kijkmoment. Als afsluiter geniet je van een gratis drankje naar keuze (t.w.v. €1,80) in onze Astrobar. Reserveren is niet nodig.

Kijkavonden op het dakterras van het MAS

Tijdens de zomervakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania iedere donderdagavond van 21u tot 23u een gratis kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS of het Museum aan de Stroom in Antwerpen. De kijkavonden gaan enkel door bij opklaringen en/of helder weer. Als het weer goed is, zullen volgende objecten met de telescoop worden bekeken: de zon, de maan, planeten Mars, Jupiter en Saturnus.

Komende activiteiten