Opendeurdagen van 7 t.e.m. 9 september 2018

"Kijk omhoog", dat is het thema van de opendeurdagen van Volkssterrenwacht Urania van vrijdag 7 tot en met zondag 9 september.

Via een thematentoonstelling kom je meer te weten over het waarnemen van sterrenbeelden, hemelobjecten en hemelverschijnselen met het blote oog en met kleine instrumenten zoals verrekijkers. In ons Zeiss Planetarium geniet je van een mooie sterrenhemel met 3500 sterren!

Ook op het programma: Voordrachten en rondleidingen door onze sterrenwacht. Nieuw dit jaar is het projecteren van de ESO fulldome film “Van aarde tot universum” in ons mobiel planetarium.

Astronomische citytrip naar München!

In april van dit jaar opende het ESO - Supernova Planetarium & Visitor Centre in München.
Door middel van een tentoonstelling én een ultramodern planetarium worden de bezoekers ingeleid in de wetenschap en technologie van de hedendaagse astronomie en de plaats van onze blauwe planeet in het Universum. Bovendien bevindt zich hier het hoofdkwartier van ESO (European Southern Observatory).
Urania neemt je mee op een driedaagse citytrip met een stevig astronomisch-wetenschappelijk sausje!

Werkzaamheden parking Urania

Aandacht!

Wegens heraanleg van de speelplaats van de school - buiten de schooluren tevens Urania-parking - is parkeren hier niet mogelijk vanaf 1 augustus 2018.  Er wordt verwacht dat de werkzaamheden een zestal weken in beslag zullen nemen.  De parking aan de weertuin (inrit via de Albrecht Rodenbachstraat ) is beschikbaar.

Dank voor uw begrip!

Heldere planeten in augustus

Op vrijdag 3/08 komt Mercurius in zijn grootste westelijke elongatie ten opzichte van de zon. Dit betekent dat de planeet, bekeken vanaf de aarde,  uiterst rechts staat van de zon. Ze komt 2 uur voor de zon op en men kan ze tussen 20/8 en 8/9 opzoeken in de ochtendschemering laag boven de zuidoostelijke horizon. Gebruik best een verrekijker. Venus staat 's avonds in het westen. De planeet blijft vrij laag boven de horizon en ze gaat een uur na de zon onder. Mars en Saturnus staan 's avonds laag in het zuiden. De oranjerode Mars staat links van Saturnus.

Mars Express ontdekt vloeibaar water op Mars

Radargegevens verzameld door ESA’s Mars Express wijzen op een meer van vloeibaar water, verborgen onder dikke lagen ijs en stof in het gebied van de zuidpool op Mars.

Dat er ooit vloeibaar water is geweest op de rode planeet staat als een paal boven water. Het bewijs daarvoor vinden we in de satellietfoto’s van de vele netwerken van uitgedroogde rivierbeddingen. Bovendien detecteerden de landers voorheen al mineralen in de Marsbodem die enkel gevormd kunnen worden in de aanwezigheid van vloeibaar water.

Kijkavonden op het MAS-dakterras tijdens de zomervakantie!

Tijdens de zomervakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania elke donderdagavond (uitgezonderd donderdag 26 juli) een gratis kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen. De kijkavond gaat enkel door bij opklaringen en/of helder weer. Als het weer goed is, zullen o.a. de maan en de planeten Venus, Jupiter en Saturnus, en heldere deepsky objecten bekeken worden door verschillende sterrenkijkers.

Vanaf het dakterras heb je een schitterend uitzicht over Antwerpen, de (lichtjes van de) Schelde en de haven. Vanaf 21u zijn de Urania medewerkers paraat en geven je uitleg over de sterrenbeelden die op dat moment zichtbaar zijn. Een mooie afsluiter van een dagje winkelen, of een mooie start van een avondje uit in Antwerpen!

Komende activiteiten