Super Maan vandaag

Het is Volle Maan vandaag en dat valt ook samen met het perigeum van onze satelliet. De Maan staat dan op het dichtste punt van haar ellipsbaan om de Aarde. Ze lijkt dus echt een beetje groter. Het enigste andere effect is dat getijden groter zijn door de korte afstand.

Dit gebeurt ongeveer om de 14 maanden dus niets speciaal, maar de sociale media staan weer vol onwetenschappelijke artikels. Je moet dus niet in je druïdekleed om een eik gaan dansen, geniet gewoon van het mooie beeld !

Heldere planeten in september

Mercurius gaat kort na de zon onder en is dus deze maand niet zichtbaar. Venus komt vanaf half september meer dan 3 uur voor de zon op. Onze morgenster is op het einde van de nacht zichtbaar aan de oostelijke hemel. Tot 24 september staat ze in het sterrenbeeld Kreeft, nadien in de Leeuw. Mars staat 's ochtends ook in het oosten, in dezelfde buurt als Venus maar is veel minder helder. Tot 5 september staat de oranjerode planeet in de Kreeft, nadien in de Leeuw. Ook Jupiter is kort voor zonsopgang te vinden laag boven de oostelijke horizon in de Leeuw.

Start nieuw cursusjaar Urania

Wie graag wat meer wil weten over sterrenkunde, kan elk jaar bij ons terecht voor een gevarieerd aanbod aan cursussen. Jong en oud kunnen kiezen uit een pakket met wekelijkse cursussen, voor zowel absolute beginners als meer ervaren amateur-astronomen. Van 7 tot 77 jaar, iedereen vindt wel iets naar zijn gading.

Ga je mee de Heizelvlakte verkennen ?

Op zondag 11 oktober organiseert Urania een ledenuitstap naar de Heizel in Brussel.
En daarvoor zijn een paar goede redenen. Tentoonstelling “Gateway to Space”. Deze interactieve tentoonstelling over het ongelooflijke avontuur van de mens in de ruimte werd gecreëerd door het NASA Space and Rocket Center en is voor het eerst in België te zien.

Rosetta en komeet 67P bereiken kortste afstand tot de zon!

De komeet 67 P heeft het dichtste punt van zijn 6,5 jaar lange tocht rond de zon bereikt. Met zijn mensgemaakte satelliet Rosetta, naderde 67 P op 13 augustus 2015 (om 4u03 in de ochtend Belgische Tijd) tot op 186 miljoen km (1,24 AE) van de zon. Niet echt heel dicht bij de zon, want dat punt ligt tussen de baan van de aarde en Mars. De vorige keer dat komeet 67 P daar langs kwam was op 28 februari 2009.  Bij de aankomst van de ESA-sonde Rosetta (met de lander Philae) op 6 augustus 2014 was komeet 67 P zowat 540 miljoen km verwijderd van de zon.

Opendeurdagen Urania van 11 tot 13 september 2015

Pluto en het Urania Planetarium, dat zijn de thema's van de opendeurdagen van Volkssterrenwacht Urania van vrijdag 11 tot en met zondag 13 september. Via een thematentoonstelling besteden we aandacht aan Pluto en andere dwergplaneten. Dit naar aanleiding van het bezoek van de Amerikaanse Ruimtesonde New Horizons aan Pluto. Nieuw dit jaar is dat Urania nu beschikt over een Planetarium, de Zoo-planetariumprojector is verhuisd naar Urania en zal terug in werking worden gezet op onze sterrenwacht in een projectiedome van 7 meter. Er zullen verschillende voorstellingen zijn tijdens de opendeurdagen. Het publiek kan komen genieten van een mooie sterrenhemel met 3500 sterren.

Komende activiteiten