Opwinding over eerste waargenomen zwaartekrachtsgolven

Honderd jaar nadat Albert Einstein het bestaan van zwaartekrachtgolven had aangetoond in zijn algemene relativiteitstheorie, zijn wetenschappers erin geslaagd ze rechtstreeks te detecteren. De beweging van enorme hemellichamen veroorzaken rimpels in ruimte-tijd zelf. Deze dynamische vierde dimensie is niet onbeweeglijk, nog onveranderlijk, maar kan zoals een trampoline rekken en buigen.

Curiosity een beetje narcistisch

De Mars-robot Curiosity van de NASA heeft het jaar ingezet met een "selfie".

Op 19 januari (of Sol 1.228 = aantal Mars-dagen sinds de landing) maakte Curiosity deze foto van zichzelf bij het duin Namib. De robot maakte 57 individuele opnames van zichzelf die op aarde werden samengevoegd tot één “selfie”.  Om een idee te krijgen van de schaal: de wielen van Curiosity hebben een diameter van 50 cm.

Negende planeet of niet?

In 2006 werd Pluto onder hevige discussie gedegradeerd tot dwergplaneet en kwam er na bijna 80 jaar een einde aan ons 9-koppig planetenstelsel.

De kennis van ons zonnestelsel is sinds de ontdekking van Pluto sterk toegenomen. In die hoedanigheid zelfs dat wetenschappers ervan overtuigd waren dat er geen grote hemellichamen meer te ontdekken waren in ons zonnestelsel. Ze verruimden hun blik en gingen op zoek naar andere planeten buiten ons zonnestelsel, de zogenaamde exoplaneten. Het nieuws dat Batygin en Brown, onderzoekers van CalTech, afgelopen week naar buiten brachten, sloeg dan ook in als een bom.

Heldere planeten in februari

Mercurius is in het begin van de maand te zien in de ochtendschemering, laag boven de zuidoostelijke horizon. Venus wordt minder goed zichtbaar, op het einde van februari komt ze minder dan een uur voor de zon op. Onze morgenster is in de ochtendschemering zichtbaar aan de zuidoostelijke hemel. De planeet beweegt deze maand van de Boogschutter naar de Steenbok. Mars staat 's ochtends in het zuiden in het sterrenbeeld Weegschaal. Jupiter komt 's avonds op. De gasreus staat in het sterrenbeeld Leeuw.

Lekkend ruimtepak en nieuwsgierige robot

Voor de tweede keer heeft een astronaut van het International Space Station tijdens een ruimtewandeling (“EVA” of Extra Vehicular Activity” in het jargon) overtollig water in zijn helm gekregen. De ruimtewandeling moest daardoor voortijdig worden afgebroken. Het belangrijkste werk aan de buitenkant van het ISS was toen wel al uitgevoerd. Dit keer overkwam het NASA-astronaut Tim Kopra. Intussen rolt op Mars de NASA robot Curiosity (geland in de zomer van 2012) over de heuvels aan de voet van Mount Sharp. De laatste dagen onderzocht de robot een duin.

Astronomische jongerenreis naar Tenerife

In samenwerking met Club Columbus, een nieuw initiatief van Davidsfonds Cultuurreizen, begeleiden we een astronomische jongerenweek naar Tenerife. Urania werkte in het verleden al meermaals samen met Davidsfonds Cultuurreizen. Zo was er in mei 2015 nog een gesmaakte astroreis naar Tenerife. Met Club Columbus wil Davidsfonds jongeren van 14 tot 18 jaar warm maken om samen met leeftijdsgenoten cultuur te beleven, tijdens een zomervakantie in groep. Tijdens een reis die een fijne mix biedt van interessante culturele activiteiten en ontspanning.

Komende activiteiten