Donker materiaal op Europa mogelijk zeezout

Experimenten uitgevoerd door de NASA geven sterke aanwijzingen dat de mysterieuze donkere gebieden op Jupiters maan Europa naar alle waarschijnlijkheid zeezout bevatten afkomstig van een ondergrondse oceaan. De aanwezigheid van zeezout aan het oppervlak insinueert dat de oceaan inwerkt op de rotsachtige bodem. Dit is opnieuw een belangrijke ontdekking voor de mogelijke aanwezigheid van leven op de ijzige maan.

Dawn spot mysterieuze witte vlekken op Ceres

Op de eerste beelden al die de ruimtesonde Dawn genomen heeft van de dwergplaneet Ceres werden een reeks heldere vlekken waargenomen. Recent werden er door de NASA nieuwe beelden vrijgegeven genomen vanop een afstand van 13 600 kilometer. Op deze meest gedetailleerde beelden tot nu toe zien we duidelijk dat de helderste vlek gelegen is in een krater op het noordelijke halfrond. Tot nu toe dacht men dat het om één grote vlek ging, maar zo blijkt nu dat het een samenstelling is van meerdere kleinere vlekken.

Zoo-planetarium projector krijgt een nieuw leven bij Urania!

In 1973 opende de Zoo van Antwerpen voor de eerste keer het planetariumgebouw aan de Melkerij. Een indrukwekkend bouwwerk, met een koepel van 8 meter, dat plaats bood aan een 50-tal bezoekers. Hier konden de mensen voor het eerst 2 maal per week genieten van een sterrenhemel die boven de stad al lang niet meer te zien was. Meer dan drieduizend sterren, de melkweg, de maan en zelfs de planeten werden geprojecteerd op de enorme koepel. Elke voorstelling werd dan ook ontvangen met veel verwondering en verbazing.

ESA biedt online cursus aan (gratis)

De Europese ruimtevaartorganisatie (ESA) organiseert een gratis online cursus (Engelstalig!) over de studie van klimaatverandering met behulp van aardobservatiesatellieten. Geïnteresseerden kunnen 5 weken lang 3u per week lessen volgen via de computer vanuit het comfort van hun eigen huis. Dit gebeurt via het online MOOC (Massive Open Online Course) platform futurelearn.com Wie minstens de helft van de cursus volgt en alle testvragen aflegt kan ook een certificaat aanvragen (tegen betaling!). Urania test het alvast voor jou uit. Ook jij kan natuurlijk gratis deelnemen!

Meer informatie via ESA of Futurelearn.

MESSENGER gaat met een knal!

In 2004 lanceerde NASA de MErcury, Surface, Space, ENvironment, GEochemistry and Ranging (MESSENGER) sonde om de kleinste planeet uit ons zonnestelsel te gaan bestuderen. De sonde vloog ruim zes en een half jaar door de ruimte om zich op 8 maart 2011 in een baan om Mercurius te manoeuvreren. Vandaag zal de ruimtesonde door een gebrek aan brandstof haar missie beëindigen en neerstorten op de voor ons onzichtbare zijde van Mercurius.

Heldere planeten in mei

Mercurius is tot half mei te zien in de avondschemering in het noordwesten. Venus is tot na middernacht te zien. De heldere "avondster" staat dan aan de westelijke hemel. Ze beweegt tot 8 mei door het sterrenbeeld Stier, daarna door de Tweelingen. Mars gaat in mei te kort na de zon onder en is dus niet waarneembaar. Jupiter is 's avonds tot na middernacht te zien. De gasreus is zeer helder, hij staat nu in de Kreeft. Nog helderder is de planeet Venus, maar die staat meer naar het westen (naar rechts). Saturnus komt op 23 mei in oppositie met de zon.

Komende activiteiten