Ruimtevaart juni 2016

Het Internationale Ruimtestation, het ISS, heeft er een kamer bij, de “Bigelow Expandable Activity Module”, kortweg BEAM. “Bigelow Aerospace” heeft deze module ontwikkeld met een contract van de NASA, maar de firma heeft andere, grootsere en meer onafhankelijke plannen. Bigelow Aerospace werd opgericht in 1998 door Robert Bigelow, een miljonair uit de Amerikaanse hotelwereld. Hij stak een kwart van een miljard dollar in het bedrijf. Een eerste, vrij-vliegende “ballon”-module, “Genesis I” ging in juli 2006 de ruimte in, “Genesis II” vloog een jaar later. Op basis van die twee tests tekende Bigelow Aerospace in december 2012 een contract met de NASA van net geen 18 miljoen dollar voor de bouw van BEAM.

Kijkavonden op het dakterras van het MAS

Tijdens de zomervakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania iedere donderdagavond van 21u tot 23u een gratis kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS of het Museum aan de Stroom in Antwerpen. De kijkavonden gaan enkel door bij opklaringen en/of helder weer. Als het weer goed is, zullen volgende objecten met de telescoop worden bekeken: de zon, de maan, planeten Mars, Jupiter en Saturnus.

Viering 20 jaar Astroreizen op 20 augustus

In november 1996 reisden een dertigtal enthousiastelingen naar Tenerife, voor Urania’s eerste astronomische reis. 20 jaar en meer dan 200 reizen later is het tijd voor een feestje! Op zaterdag 20 augustus organiseren we een heuse Astroreishappening waarop iedereen van harte welkom is.

Ben je een Astroreiziger? Dan is dit het moment om reisgenoten te ontmoeten en reisherinneringen op te halen.

(Nog) geen Astroreiziger maar wel nieuwsgierig? Kom langs en kijk wat Astroreizen te bieden heeft! Wedden dat het begint te kriebelen?

Extra planetariumvoorstellingen Zonnekijkdag op zondag 3 juli

Op zondag 3 juli 2016 zetten alle kleine en grote Vlaamse sterrenwachten hun deuren open in het kader van de Zonnekijkdag. Kijklustigen kunnen dan bij mooi weer door verschillende telescopen veilig komen kijken naar de zon. Vanaf dit jaar zijn er ook extra planetariumvoorstellingen voorzien op Urania. We voorzien elk uur een voorstelling in ons Zeiss Planetarium tijdens de Zonnekijkdag met start om 11u00. De toegang bedraagt 5 euro (inclusief 1 drankje in de Astrobar). Urania leden bezoeken het planetarium gratis en hoeven dus geen tickets aan te kopen.

Besturen we binnenkort planetoïden?

Binnen een aantal decennia, vliegen planetoïden zichzelf wellicht naar ontginningsplaatsen in de ruimte. Daar zullen hun grondstoffen gewonnen worden om ruimtestations te bevoorraden.

Altans dat is de visie van het Amerikaanse bedrijf “Made In Space” dat recent fondsen toegewezen kreeg van de NASA om te onderzoeken of planetoïden kunnen aangedreven worden door autonome ruimtesondes.

Zonnekijkdag en voordracht op zondag 3 juli

Op zondag 3 juli 2016 zetten alle kleine en grote Vlaamse sterrenwachten hun deuren open in het kader van de Zonnekijkdag. Kijklustigen kunnen dan bij mooi weer door verschillende telescopen veilig komen kijken naar de zon. Urania is geopend van 10 tot 17 uur. In de observatietoren kan men gaan kijken door de grote 40 cm telescoop. Om 14 uur is er ook een voordracht over de Zon. Op de parking zullen verschillende zonnekijkers staan waardoor je zowel zonnevlekken als zonnevlammen kan zien.

Actieve forum topics