Kijkavond op het MAS op donderdag 2 maart

Tijdens de krokusvakantie organiseert Volkssterrenwacht Urania op donderdagavond 2 maart van 19u tot 21u een kijkmoment met sterrenkijkers op het dakterras van het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen. De kijkavond gaat enkel door bij opklaringen en/of helder weer. Als het weer goed is, zullen o.a. de planeten Mars en Venus (begin), en de Maan bekeken worden door verschillende sterrenkijkers.

Disney promoot sterrenkunde met film Moana

Een van de grootste en meest mysterieuze avonturen in de geschiedenis van de mens is wellicht de kolonisatie van de Stille Oceaan door de Polynesiërs. Ze slaagden hier wellicht in, omdat hun vooruitstrevende kennis van de sterrenhemel van hen excellente navigators maakten. De Disney film “Moana” mag dan hier en daar wel een loopje nemen met de feiten, toch brengt de film opnieuw de complexiteit van inheemse astronomie dichter bij een generatie van jongeren die door de alomtegenwoordige lichtvervuiling het contact met de sterrenhemel verloren zijn.

Paasastrokids 2017

Elk jaar tijdens de schoolvakanties organiseert Urania een kamp voor kinderen die interesse hebben in astronomie. De Astrokids verwelkomen inderen uit de lagere school. Dit jaar gaan de Paasastrokids door van maandag 10 tot vrijdag 14 april. Die dagen komen de kinderen van 9u tot 16u naar de Sterrenwacht. Daar leren ze aan de hand van kleine lesjes, spelletjes, knutselactiviteiten... alles wat met onze prachtige sterrenhemel te maken heeft.

Sterrenkijkdagen op 3 & 4 maart

Kom op vrijdagavond 3 maart of zaterdagavond 4 maart naar Urania. We zijn dan geopend in het kader van de Sterrenkijkdagen. Leer van de Urania medewerkers wat er die avond allemaal aan de hemel te zien is. Bij helder weer bekijk je het daarna met je eigen ogen, door één van onze telescopen. Loop eens binnen in de Astroshop of trakteer jezelf op een hemels drankje in de Astrobar. Jij komt toch ook?

Heldere planeten in februari

Mercurius komt kort voor de zon op en is deze maand dus niet zichtbaar. Venus staat 's avonds in het zuidwesten. Tot halverwege de maand gaat ze meer dan vier uur na de zon onder. Onze Avondster staat in het sterrenbeeld Vissen. Mars is 's avonds ook te zien in het zuidwesten linksboven de helderdere Venus. Op 2 februari staan ze het dichtst bij elkaar. Mars staat heel deze maand in de Vissen. Jupiter komt steeds vroeger op, tegen het eind van de maand al om 22h. De gasreus staat in het sterrenbeeld Maagd in de buurt van de ster Spica. Saturnus staat 's morgens laag in het zuidoosten.

Micro-organismen kunnen overleven op Mars

Een nieuwe studie van NASA’s Astrobioligie programma toont aan dat simpele organismen, die behoren tot de oudste levenssoorten op aarde, kunnen overleven in de extreem dunne atmosfeer van Mars. Het Marsoppervlak is veelal koud en droog, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat de planeet miljarden jaren geleden rivieren, meren en zeeën moet gehad hebben. Vloeibaar water is een zeer belangrijke bestaansfactor voor leven, waardoor de wetenschappers de kans achten dat er lang geleden leven geëvolueerd is op Mars toen het er nog “nat” was. Dat leven zou er nu dus nog steeds kunnen zijn.

Recente Nieuwsberichten