Druk bijgewoonde afsluiting werkjaar 2017

Op zaterdagochtend 20 mei verzamelden zo'n 120 Uranianen voor de afsluiting van het werkjaar.

Directeur Marc Van den Broeck opende de zitting met een kort overzicht van de voorbije maanden. We onthouden dat het een beredruk voorjaar was, waarbij het bezoekersaantal met maar liefst 1000 personen steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Ook met Urania Mobiel werden 300 mensen meer bereikt dan in de eerste 4 maanden van 2016!

Hoe goed ken jij de Poolster?

De Poolster wordt vaak door mensen omschreven als de helderste ster aan de hemel. De meest gekende ster hoort toch ook de helderste te zijn? Wel, dat is ze zeker niet! Het is een middenmaatje in termen van helderheid, nr. 48 in de top 50 van helderste sterren. Niet de helderheid maakt de Poolster zo belangrijk aan de noordelijke hemel, maar wel haar locatie. Gedurende de nacht is dit de enige ster die schijnbaar niet beweegt. Ze gaat dus niet onder, noch komt ze op. Ze blijft nagenoeg op dezelfde plek aan de hemel te bewonderen, terwijl de andere sterren er schijnbaar omheen cirkelen. De Poolster is bij ons altijd te vinden in noordelijke richting.

De bizarre noordpool van Saturnus

De bizarre hexagonale (zeshoek) vorm in het wolkendek van Saturnus’ noordpool werd voor het eerst ontdekt in 1988 uit de resultaten van de fly-by van Voyager 1 en 2 in 1980 en 1981. Het bestaan van de geometrische kenmerken werd pas definitief bevestigd door het meer recente Cassini ruimtetuig, dat de geringde planeet al sinds 2004 bestudeert. Er is geen enkele planeet in het zonnestelsel waar dit ooit op deze schaal werd waargenomen. In het midden van de 32 000 km brede zeshoek, goed voor 5 aardbollen, bevindt zich het oog van een gigantische orkaan. Infrarood beelden tonen dat de structuur tot wel 100 km in de Saturnus atmosfeer terug te vinden is.

Urania kijkavond op vrijdag 30 juni 2017

Op vrijdag 30 juni 2017 is er op Urania een kijkavond. Bezoekers en Urania leden kunnen dan bij helder weer door telescopen een blik werpen op o.a. de maan en de planeten Jupiter en Saturnus. De kijkavond start om 21u met een overzicht van wat er aan de hemel allemaal zichtbaar in ons Zeiss Planetarium, nadien gaan we dan kijken door verschillende sterrenkijkers. Er zijn ook een hele reeks deep sky-objecten te zien, zoals de ringnevel en de bolhoop M13. De toegang is 6 euro, voor Urania leden is de toegang gratis. Reserveren voor deze kijkavond is niet nodig.

Zonnekijkdag en voordracht op zondag 2 juli

Op zondag 2 juli 2017 zetten alle kleine en grote Vlaamse sterrenwachten hun deuren open in het kader van de Zonnekijkdag. Bij mooi weer worden er verschillende telescopen opgesteld om de kijklustigen op een veilige manier naar de zon te laten zien. Urania is geopend van 10 tot 17 uur. Om 14 uur is er een voordracht over de Zon. Op de parking zullen verschillende zonnekijkers staan om naar zonnevlekken en zonnevlammen te kijken. De toegang is gratis. Ingeval van bewolking is er een vervang­programma voorzien.

Gigantische tsunami van X-stralen rolt door de Perseus Cluster

Een golf van heet gas, twee maal zo breed als de Melkweg, verstoort de nabijgelegen Perseus Cluster. De golf, die 200 000 lichtjaar in diameter meet, werd wellicht miljarden jaren geleden gevormd uit een buurcluster die in tweeën gereten werd. Het fenomeen wordt geassocieerd met de dichte nadering van een kleinere cluster. De golf doorheen de cluster toont dat de fusie van deze reusachtige structuren nog steeds aan de gang is. Clusters zijn de grootst gekende, door zwaartekracht gebonden, structuren in het heelal. De Perseus cluster bijvoorbeeld, gelegen in het sterrenbeeld Perseus op 240 miljoen lichtjaar van de aarde, meet een geweldige 11 miljoen lichtjaar in diameter.

Komende activiteiten