Start werkjaar Oberon op 27 sept

Jongeren die graag willen bezig zijn met sterrenkunde kunnen elk jaar terecht bij de jeugdwerking Oberon. De cursussen zijn ingedeeld per leeftijd: sterrenpluisjes, 1e en 2de leerjaar; sterrenstofjes, 3de en 4de leerjaar en sterrenplukkers, 5de en 6de leerjaar. Voorkennis is niet nodig enkel motivatie en interesse!

De activteiten gaan door op zaterdag behalve op feestdagen en tijdens de vakantieperiodes.

Urania ledenuitstap naar Haarlem op zondag 5 oktober 2014

Op zondag 5 oktober trekken we voor onze traditionele ledenuitstap naar Nederland. We bezoeken in de voormiddag de collega’s van sterrenwacht Copernicus in Overveen en in de namiddag het Teylers museum in Haarlem, waar o.m. de tentoonstelling “BUITENAARDS, de jacht op planeten” te zien is.

Spitzer getuige van planetoïde botsing

De Spitzer Spacetelescope, van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, was getuige van een enorme stofuitbarsting rond de jonge ster NGC 2547-ID8. Dit is mogelijk het resultaat van een botsing tussen 2 grote planetoïden. Het zijn zulke botsingen die uiteindelijk kunnen leiden tot de vorming van nieuwe planeten.

Heldere planeten in september

Mercurius is deze maand niet te zien. Venus is nog tot halfweg de maand zichtbaar aan de oostelijke ochtendhemel maar nadien staat ze te dicht bij de zon aan de hemel. Mars is 's avonds te zien laag in het zuidwesten, maar hij gaat al twee uur na de zon onder. Jupiter is in de ochtendschemering te zien boven de noordoostelijk horizon. De gasreus is momenteel het helderste object in het sterrenbeeld Kreeft. Saturnus is 's avonds te zien in het zuidwesten maar de geringde planeet gaat op het einde van september anderhalf uur na de zon onder. Hij staat in de Maagd.

Poollichtreis naar IJsland

Aangezien de zon nog steeds erg actief is en de kansen op poollicht ook in de periode na het zonnemaximum erg hoog blijven, besloot Urania om volgende winter opnieuw een poollichtexpeditie te plannen naar IJsland. In onze ondertussen vertrouwde Superjeep trekken we weer langs de zuidkust door een fabelachtig landschap van vuur en ijs, bevroren watervallen en immense gletsjers.

In september start het nieuwe cursusjaar van Urania

Wie graag wat meer wil weten over sterrenkunde of weerkunde, kan elk jaar bij ons terecht voor een gevarieerd aanbod aan cursussen. Jong en oud kunnen kiezen uit een pakket met wekelijkse cursussen, voor zowel absolute beginners als meer ervaren amateur-astronomen. Van 7 tot 77 jaar, iedereen vindt wel iets naar zijn gading.

Actieve forum topics