Nieuwe fulldomefilms in het Urania Planetarium

28 maart 2024

Vanaf de Paasvakantie programmeren we twee nieuwe fulldomefilms in ons planetarium! Voor de kinderen is er op vrijdagavond en zondagmiddag de film "Astronootjes" en tijdens de publieke voorstelling op dinsdagavond is er een nieuwe film over zwarte gaten.

ODD 2023

Twee nieuwe fulldomefilms in het Urania Planetarium!

Plan je tijdens de Paasvakantie een bezoekje aan het Urania Planetarium? Een prima idee, want er staan twee nieuwe fulldomenfilms op de affiche!

Voor de jongsten is er de animatiefilm "Astronootjes", over 2 nieuwsgierige eekhoorns.

Tijdens de publieke voorstelling op dinsdagavond staat de film "Zwarte Gaten" op het programma.

Meer over ons bezoekerscentrum

Koop je tickets

Astronootjes

Twee eekhoorns, Nino en Lilli, fantaseren over een sterrenhemel vol met prachtige planeten. Planeten waar supergrote hazelnoten groeien. De twee eekhoorntjes proberen vol enthousiasme de aarde te verlaten om hun dromen te zien uitkomen. Leon, een oude wijze uil, leidt hen liever naar zijn telescoop. Hij toont hen wat ze kunnen verwachten van andere planeten. 'Astronootjes' is geschreven voor jonge kinderen, met visuele grappen en sterrenkundige info aangepast aan hun niveau. Besproken onderwerpen gaan van de planeten uit ons zonnestelsel tot het ontstaan van de aarde en de voorwaarden voor leven. Reis tijdens 'Astronootjes' samen met Nino en Lilli door de ruimte op zoek naar de grootste hazelnoten in het universum.

Bekijk de trailer

Zwarte gaten

Superzware zwarte gaten: het onzichtbare blootleggen.

Frank Deboosere vertelt ons het boeiende verhaal van superzware zwarte gaten en presenteert de omgevingen van zwarte gaten op een indrukwekkende en voor het publiek toch begrijpelijke manier.

Toonaangevende wetenschappers op het gebied van observationeel en theoretisch onderzoek naar zwarte gaten en sterrenstelsels, experts op het gebied van geavanceerde grote telescopen, zijn samengebracht om onderzoeksprojecten op te zetten die de nieuwste waarnemingen van zwarte gaten zullen combineren. Simulaties en innovatieve hulpmiddelen om theorie met waarneming te vergelijken en licht te werpen op de fysica van de vorming van zwarte gaten in de context van de evolutie van sterrenstelsels.

Bekijk de trailer