WGAS

Je hebt een cursus gevolgd bij Urania en je hebt de smaak van de sterrenkunde te pakken. Je hebt misschien al waarnemingsmateriaal gekocht (verrekijker, telescoop, …), maar op je eentje lukt het niet zo goed. Je wilt eigenlijk nog wel meer leren en vooral waarnemen. Komt dit je bekend voor? Precies voor mensen zoals jou werd begin 2004 de Werkgroep Algemene Sterrenkunde (WGAS) opgericht. De doelstelling van deze werkgroep is mensen die al een zekere voorkennis hebben te stimuleren om deze kennis voortdurend bij te werken en in de praktijk te brengen. Hoofddoel is WAARNEMEN! De Werkgroep Algemene Sterrenkunde kan ook een 'tussenstation' zijn om je horizonten te verleggen en kennis te maken met alle aspecten van sterrenkunde alvorens eventueel naar een andere werkgroep (bv. Astrofotografie) over te stappen.

De activiteiten gebeuren in een ontspannen en kameraadschappelijke atmosfeer. Gemiddeld om de maand organiseren we een waarnemingsavond op de parking van Urania. In het weekend trekken we naar donkerdere waarneemplaatsen. Maar in onze contreien zijn de omstandigheden niet altijd ideaal. Daarom worden ook binnenactiviteiten voorzien. Zoals onze naam het zegt, worden in de Werkgroep Algemene Sterrenkunde cursussen of voordrachten gegeven over de meest uiteenlopende onderwerpen in verband met sterrenkunde. Dat kan gaan van het gebruik van planetariumsoftware, waarnemen met verrekijkers, astrofotografie, speciale fenomenen (bv. zonsverduistering), het gebruik van telescopen en de bijhorende accessoires, deep sky, schetsen, enz. De werkgroepleden krijgen ook de kans om zelf te komen vertellen over een sterrenkundig onderwerp dat hen na aan het hart ligt.

Voorwaarden om toe te treden? Alle Urania-leden met een actieve belangstelling voor sterrenkunde die hun kennis in groep verder uit willen bouwen zijn welkom.

Voor meer informatie: stuur een mailtje naar de werkgroepleiding of spreek ons gewoon aan op de sterrenwacht op donderdagavond. Je kan je inschrijven op onze mailinglijst WGAS mailinglijst.

NAAR DE WGAS-PRESENTATIES