BELANGRIJKE BOODSCHAP

***UPDATE 30 juni ***

Tijdens de maanden juli en augustus is ons bezoekerscentrum open op dinsdag- en vrijdagavond

en elke namiddag van 14 tot 17 uur (start op maandag 6 juli)

Vooraf online reserveren is verplicht.

Meer info: https://www.urania.be/urania/nieuws/uranias-coronazomer

en

Voor Uranialeden is er een bijzondere bezoekformule in juli en augustus: de Ledentafel!

Leden zijn tevens welkom op dinsdag- en vrijdagavond. Dan zijn ook astrobar, bibliotheek en astroshop open.

De astroshop is tevens open NA AFSPRAAK (0475/29 11 31).

Voor uw veiligheid en die van onze medewerkers is het dragen van een mondmasker verplicht bij een bezoek aan Urania!

Groeps- en schoolbezoeken hervatten ten vroegste in september.

Urania kijkavond op dinsdag 18 aug en vrijdag 21 aug 2020

Op dinsdag 18 aug en vrijdag 21 aug 2020 is er op Urania een kijkavond. Bij helder weer staan onze medewerkers paraat om bezoekers en Uranialeden een blik te gunnen door onze grote telescoop, op o.a. de planeten Jupiter en Saturnus. De kijkavond start voor kinderen om 19u45 met kinderplanetariumvoorstelling + de gloednieuwe kinderanimatie fulldomefilm "Lucia en het meteorietenmysterie" nadien kan je met je eigen ogen door onze grote telescoop kijken! Om 20u45 start de publieke kijkavond met een overzicht van wat er aan de hemel allemaal zichtbaar in ons Zeiss Planetarium + fulldome film over sterrenkunde, nadien bekijk je het met je eigen ogen door onze grootste sterrenkijker!

RB 15 - Dé Week Van SpaceX

De eerste week van augustus was qua ruimtevaart een echte SpaceX-week. Bob en Doug kwamen behouden terug uit het ruimtestation met de Crew Dragon, een geslaagd einde van de eerste bemande vlucht van deze capsule. Starship SN5 deed een langverwacht sprongetje van 150 meter. SpaceX kreeg niet alleen een contract om voor de Amerikaanse militairen met de Falcon 9 allerlei geheime satellieten te lanceren, met diezelfde Falcon 9 lanceerden ze de tiende batch Starlink-satellieten.

Een verrassend aantal exoplaneten kan leven omvatten

Ons zonnestelsel heeft één bewoonbare planeet: de aarde. Een nieuwe studie toont aan dat andere sterren wel zeven aardachtige planeten zouden kunnen hebben in afwezigheid van een gasreus als Jupiter.

Heldere planeten in augustus

Mercurius is alleen nog in de eerste week van augustus zichtbaar, zeer laag boven de oostnoordoostelijke ochtendhemel een uur voor de zon opkomt. Venus komt drie uur voor de zon op en schittert als "Morgenster" aan de oostelijke hemel. Mars komt steeds vroeger op. Bij het begin van de maand komt hij even na middernacht op pal in het oosten. Tegen het einde van de maand is dat al om 23h. De oranjerode planeet is nu zeer helder. Jupiter en Saturnus zijn 's avonds te zien tot een eind na middernacht. Ze staan 8 graden van elkaar, laag boven de zuidelijke horizon.

Meer vallende sterren tussen 8 en 14 augustus

Jaarlijks trekt de aarde door de Perseïdenzwerm, een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. Heel wat stofdeeltjes botsen dan met de dampkring van de aarde, en veroorzaken kortstondig een lichtstreep aan de hemel. Dit verschijnsel is een vallende ster of meteoor. Vanaf 8 augustus stijgt de activiteit van de Perseïden sterk tot aan het maximum in de nacht van 12 op 13 augustus. Door de hoge stand van de radiant (de plaats vanwaar de meteoren van een zwerm vandaan te lijken komen) aan de hemel, is het grootste aantal Perseïden in de tweede helft van de nacht te zien. Om deze meteoren waar te nemen is geen telescoop of verrekijker nodig: het volstaat om met het blote oog een kwartiertje te kijken naar een willekeurige plaats aan de hemel, bij voorkeur in een donkere omgeving met weinig lichtvervuiling.

Gamma-Ray-telescopen kunnen de diameters van sterren meten

In de astronomie hangt de scherpte van je beeld af van de grootte van je telescoop. Toen Galileo en anderen eeuwen geleden de hemel met telescopen begonnen te bekijken, veranderde dit ons begrip van de kosmos.

Komende activiteiten