Astrofysica

Deze cursus past theoretische natuurkundige beginselen toe in de astronomie. en bestaat uit drie delen:

- deel 1 “Hemelmechanica en de werking van sterren “(voorjaar 2023);

- deel 2 “Steratmosferen en de evolutie van sterren en sterrenstelsels” (voorjaar 2024)

- deel 3 “Kosmologie”

De cursus wordt in het deel 1 ingeleid door een herhaling van enkele wiskundige begrippen. Echter in de cursus zelf zal het accent meer op benaderingen en eenvoudige berekeningen liggen dan wel op lange mathematische afleidingen. De fundamentele natuurkundige principes worden eerst zorgvuldig uitgelegd. Deze worden vervolgens gebruikt om astronomische problemen te berekenen. Bij de cursus wordt ook een Excel spreadsheet verdeeld met voorbeelden van berekeningen. De cursist kan dan thuis zelf de berekeningen nagaan en op eigen kracht andere oefeningen oplossen die ter beschikking gesteld zullen worden.

De drie delen van de cursus zijn relatief onafhankelijk daar waar nodig zal eventueel kort de stof herhaald worden uit een ander deel. Op het einde van de cursus moet de cursist wetenschappelijke artikelen en studieboeken begrijpen zoals bijvoorbeeld de level 3 Open University cursussen.

Kies uit 3 cursusformules

Lokaalpas: je volgt de cursus ter plaatse, op woensdagavond van 20.30 tot 22.30 uur.

Videopas: je volgt de cursus uitsluitend online, via de Urania-videopas.

Meer over de Urania-videopas

Combipas: combinatie van beiden: je volgt de cursus ter plaatse en krijgt ook toegang tot de videopas.

Cursuskost