Basiscursus Sterrenkunde

Deze klassieker onder de Urania-cursussen geeft een volledig overzicht van de sterrenkunde. De focus ligt op de theorie.  De cursus bestaat uit 2 delen van elk 14 lessen.
Beide delen kunnen afzonderlijk gevolgd worden. Deel 1 start in september, deel 2 in januari. De basiscursus sterrenkunde gaat door op donderdagavond van 20 tot 22 uur.

Kies uit 3 cursusformules

Lokaalpas: je volgt de cursus ter plaatse, op donderdagavond van 20 tot 22 uur.

Videopas: je volgt de cursus uitsluitend online, via de Urania-videopas.

Meer over de Urania-videopas

Combipas: combinatie van beiden: je volgt de cursus ter plaatse en krijgt ook toegang tot de videopas.

Cursusmateriaal

Deelnemers aan deze cursus krijgen toegang tot de digitale presentaties die getoond worden tijdens de lessen.

Daarnaast zijn er een aantal syllabi die afzonderlijk kunnen aangeschaft worden (optioneel).

Cursuskost (per deel)

• Lokaalpas: 25 euro
  • Videopas: 35 euro
  • Combipas: 45 euro

Overzicht lesonderwerpen deel 1

Het zonnestelsel: een grondig en gedetailleerd overzicht van alles wat er zich in ons zonnestelsel bevindt, te beginnen bij de dichtstbijzijnde ster: onze zon. Daarna komen alle planeten aan bod, evenals andere objecten zoals kometen.

Sferische sterrenkunde: om goed te begrijpen wat wanneer wel of niet zichtbaar is aan de hemel, is basiskennis van hemelmechanica en sferische sterrenkunde onontbeerlijk.

Praktische sterrenkunde: we voorzien ook een praktijkles, waar je zelf leert opzoeken wat er 's avonds aan de hemel te zien is en hoe je het terugvindt.

Naar het lesoverzicht Basiscursus deel 1 (sept - dec. 2023)

Overzicht lesonderwerpen deel 2

Telescopen: de mens ontwikkelde vele hulpmiddelen om de hemel te verkennen. We geven een grondig overzicht.

Sterren: ontstaan en levensloop van sterren, verschillende soorten sterren,...