Planetenparades?

13 juni 2024

Misschien heb je het ook al opgevangen. Sedert begin dit jaar circuleren er op internet allerlei berichten over één of meer planetenparades.  Vaak euforische berichten. Vijf, zes planeten op één rij! Alle planeten samen zichtbaar boven de horizon!

En in de Hemelkalender is daarover niets terug te vinden...

Hemelkalender - Heldere planeten

Wat is er dan wel aan de hand?

Ook de website van NASA vindt het nuttig om daarover toch wat uitleg te geven: https://science.nasa.gov/solar-system/skywatching/whats-up-june-2024-skywatching-tips-from-nasa/

Overlopen we even de sterrenhemel van de zogenaamde planetenparade van 3 juni 2024.  In de vroege ochtend zouden maar liefst zes planeten (Mercurius, Mars, Jupiter, Uranus, Neptunus en Saturnus) zich uitlijnen aan de hemel.

Dat werd ten minste aangekondigd.  In werkelijkheid waren er slechts twee van de zes planeten echt waarneembaar: Saturnus en Mars. Want begin juni kwam Jupiter pas op in de ochtendschemering, dus nauwelijks waarneembaar.  Mercurius kwam zelfs net voor de zon op, dus helemaal niet te zien.  Uranus en Neptunus zijn veel te zwak om zonder telescoop zichtbaar te zijn, vooral omdat de ochtendhemel met de minuut helderder wordt .  Venus werd niet vermeld omdat die planeet opkwam samen met de zon.

Nog een planetenparade?

Er is nog een andere datum die op internet circuleert: 29 juni 2024.  Laten we die even bekijken. Op die dag zullen Mars, Jupiter en Saturnus (en de maan) samen te zien zijn aan de ochtendhemel. Dat is bezwaarlijk een grote planetenparade te noemen...

Iets meer in detail

De zon komt die dag op om 5.30 uur.  Dan is het al veel te licht om nog planeten te zien.  Dus een uurtje vroeger opstaan om te kijken in de schemering, om 4.30 uur.

Mercurius en Venus gaan niet te zien zijn, want die komen pas NA de zon op. Mars staat in het oosten op een hoogte boven de horizon van 16°.  Jupiter staat links van Mars op een hoogte van amper 6°. Om die planeet te kunnen zien is vrij uitzicht op de horizon noodzakelijk.   Saturnus staat rechts van Mars in het zuidoosten op een hoogte van 26° boven de horizon. Dat zijn de enige planeten die op 29 juni ’s morgens zullen te zien zijn met het blote oog (bij goed weer uiteraard). Uranus bevindt zich tussen Jupiter en Mars op 12° boven de horizon, Neptunus staat nabij Saturnus. Voor Neptunus en Uranus heb je wel een telescoop of goede verrekijker nodig.

Deze samenstand of conjunctie van planeten blijft nog wel enkele dagen bestaan. Maar zoals je zelf kunt merken, is er niks spectaculairs aan deze samenstand. Jupiter komt als laatste planeet rond 3.45 uur boven de horizon, wat maakt dat er nauwelijks tijd is om de samenstand waar te nemen.  Nadat ze zijn opgekomen, verdwijnen de planeten al snel in het licht van de schemering.

Ben je vroeg uit de veren? Dan loont het zeker de moeite om bij helder weer de drie grote planeten te zoeken in de ochtendschemering.  En met een verrekijker is het misschien mogelijk om de lichtzwakke planeten Uranus en Neptunus terug te vinden.

Bron voor de planeetgegevens: https://hemel.waarnemen.com/applets/plandata.cgi