V

Vallende ster Een andere naam voor meteoren.
Van Allen-gordels Dit zijn gordels van geladen deeltjes die de aarde omringen. Ze werden ontdekt met behulp van kunstmatige satellieten.
Vast object De 'vaste' objecten zijn de hemellichamen die niet direct (met het blote oog en in de loop van dagen, maanden of jaren) lijken te bewegen aan de sterrenhemel, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de maan en planeten. In de praktijk komt dit neer op objecten die zich niet in het zonnestelsel bevinden, zoals sterren en deepsky-objecten. De term 'vast' is uiteraard enigszins misleidend; sterren bewegen wel degelijk door het heelal, maar hun eigenbeweging en radiële snelheden zijn pas ontdekt na de uitvinding van de telescoop.
Venus Venus is één van de acht planeten van ons zonnestelsel. Vanaf de zon gezien is Venus de tweede planeet; de planeet draait zijn baantjes om de zon net binnen de baan van de aarde en is dus een binnenplaneet. Hierdoor is Venus nooit meer dan 48° van de zon aan de hemel te vinden. Wanneer Venus ten oosten van de zon staat is de planeet avondster; ten westen ochtendster. Venus heeft een zeer dichte atmosfeer met een luchtdruk die ongeveer 90 keer hoger is dan die op aarde en een oppervlaktetemperatuur van circa 460°C door een uit de hand gelopen broeikaseffect als gevolg van een hoge concentratie CO2.
Veranderlijke sterren Sterren waarvan de helderheid varieert. De helderheid van enkele sterren varieert regelmatig. Drie procent van alle zichtbare sterren zijn veranderlijke sterren.
Verlicht deel Het verlichte deel of de verlichte fractie van een hemellichaam is het gedeelte van het object dat verlicht is voor een waarnemer. Meestal gaat het hierbij om een maan of planeet, die door de zon wordt verlicht.
Verrekijker Een verrekijker of binoculair is een optisch instrument dat kan worden gebruikt om de sterrenhemel waar te nemen. Doordat een verrekijker een apertuur heeft die groter is dan de pupil van het menselijk oog, vangt deze meer licht en kunnen zelfs met een simpele verrekijker hemellichamen worden waargenomen die met het blote oog niet of moeilijk zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld zwakke gasnevels of kometen. Ook de planeet Mercurius, die vrijwel alleen in de schemering zichtbaar is, kan met behulp van een verrekijker gemakkelijker worden gevonden.
Vierkante graad Een vierkante graad (°2) is een maat voor schijnbare oppervlakte aan de sterrenhemel, en wordt gebruikt om bijvoorbeeld de grootte van een sterrenbeeld aan te geven. Zoals de meter (m) een maat is voor afstand en de vierkante meter (m2) voor oppervlakte, zo zijn de graad (°) en vierkante graad (°2) maten voor schijnbare afstand en schijnbare oppervlakte aan de hemel.
Visuele dubbelster Een paar sterren die dicht bij elkaar staan, maar van elkaar te onderscheiden zijn met een telescoop.
Visuele magnitude De magnitude van een ster, zoals die met het oog gezien wordt. Deze kan verschillen van de fotografische magnitude.
Volle maan Volle maan is de maanfase waarbij de maan volledig verlicht is. Doordat de zon precies één helft van de maan verlicht, en de maan om de aarde draait, zien we alleen soms de hele verlichte kant van de maan. Dit noemen we volle maan.
Voor Onze Jaartelling, V.O.J. Met het begrip voor onze jaartelling of de afkorting v.o.j. duiden we een jaartal aan dat plaatsvond voor het begin van onze jaartelling, dus vóór het jaar 1 van de Gregoriaanse kalender. Voor jaren na het begin van onze jaartelling wordt v.o.j. weggelaten of na onze jaartelling (n.o.j.) gebruikt om expliciet het verschil aan te duiden.
Voorjaar Zie lente.
Vuurbol Een meteoor die helderder is dan Venus (visuele magnitude groter dan - 4).